Polski system oceniania kontra kompetencje ucznia

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2014 16:00
Szkolna skala ocen służy ocenianiu osiągnięć ucznia - takie jest założenie. Czy aktualne założenia, przyjęte w szkołach, wciąż mają rację bytu?
Audio
  • Polski system oceniania oceniaj dyrektor szkoły, uczeń i słuchacze (Czwórka/Się mówi)
  • Jak oceniani są uczniowie w innych krajach Europy? (Czwórka/Się mówi)
Polski system oceniania kontra kompetencje ucznia
Foto: Glow Images/East News

W Polsce powojennej do początku lat 90. obowiązywała czterostopniowa skala od 2 do 5. Od 1991 roku została poszerzona, dodano ocenę 1, czyli niedostateczną oraz ocenę 6 - celującą. Znienawidzona kiedyś dwója stała się od tej chwili oceną pozytywną o nazwie "mierna", a od 2000 roku zmieniono nazwę na "dopuszczająca". Od ponad dekady szkoły mają obowiązek stosowania skali ocen 1-6 do klasyfikacji oraz wpisywania na świadectwach promocyjnych i ukończenia szkoły.

Czytaj także: Agresja uczniów przeniosła się do sieci >>>

- Obecny system ocen w moim odczuciu zabija kreatywność - uważa uczeń Janek Kawka. - Ktoś, kto dostanie gorszą ocenę, może pomyśleć, że jest słaby z określonego przedmiotu. I może się do niego zniechęcić.

W pierwszych klasach szkoły podstawowej obowiązują oceny opisowe, które uwzględniają indywidualny rozwój dziecka, co jest bardzo istotne w młodszym wieku szkolnym.

- Doświadczenie pokazuje mi jednak, że rodzicie ani uczniowie nie są gotowi na opisowy system oceniania. Nie rozumieją go, wolą tradycyjne oceny, które jasno określają "umie" albo "nie umie" - mówi Łukasz Ługowski, dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 2 w Warszawie. - A ja nie jestem pewien, czy w procesie edukacji to oceny są najważniejsze. Zwłaszcza, że nasz system ocenia przede wszystkim odtwórczość, więc dotyczy raczej sytuacji "nauczył się" albo "nie nauczył". A nie "rozumie" albo "nie rozumie".

Zobacz: Odkryj swoje mocne strony - poczujesz się lepiej >>>

Jakie są systemy oceniania uczniów w innych krajach? Czy warto coś zmienić w Polsce? Na Zachodzie nie tylko system oceniania różni się od naszego - cała filozofia szkoły jest odmienna w zależności od kraju.

Więcej na ten temat dowiesz się słuchając nagrania z audycji "Się mówi".
(kul/mp)

Zobacz więcej na temat: Czwórka edukacja NAUKA
Czytaj także

17-letnia Polka pracuje nad lekiem na raka

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2014 15:15
17-latka z Piotrkowa Trybunalskiego jest nadzieją światowej medycyny. Joanna Jurek opracowała unikalną metodę dostarczania leku do komórek nowotworowych i została doceniona przez wybitnych lekarzy w Polsce i za granicą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieci mogłyby nauczyć się więcej, gdyby nie chodziły do szkoły

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2014 13:30
- Dzieci poznają świat non-stop. Gdyby tę ciekawość świata i przyjemność towarzyszącą procesowi edukacji zachować jak najdłużej, polscy uczniowie nie przestawaliby się uczyć - przekonują goście Czwórki. - Świat ma fajerwerki, w szkole ich brakuje. Dziecko zamknięte w klasie kompletnie traci motywację.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa matura zerwie z szablonami?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2014 16:55
Nowy rok szkolny rozpoczął się kilka dni temu, Jego kulminacją będzie dla wielu tysięcy uczniów matura w maju. Egzamin dojrzałości odbędzie się w tym roku na nowych zasadach.
rozwiń zwiń