Anna Smolar Teatr może stać się przestrzenią eksperymentu wokół kwestii uzależnień i ról społecznych
- To jest znak, że to, co robię jakoś przemawia. W tej nagrodzie ważne jest to, że wykracza poza ramy środowiska teatralnego, które mam już jakoś rozpoznane - mówi Anna Smolar.
Jej najnowszy spektakl "Najgorszy człowiek na świecie", który można oglądać na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu, pokazuje paradoks bycia kobietą sukcesu cierpiącą na alkoholizm. - Autorka zaadaptowanej przeze mnie powieści Małgorzata Halber podejmuje dialog z widzem, przekraczając stereotypy zakorzenione w tym temacie. Pokazuje, czym jest alkoholizm w wydaniu kobiecym. To jest bardzo duże tabu - podkreśla reżyserka.
Anna Smolar Jeśli chodzi o wyobrażenie, jaki jest mój teatr i co chcę zakomunikować to nie jestem w stanie jeszcze tego powiedzieć
W rozmowie z Katarzyną Dydo zdradza także, jaka była jej metoda pracy nad tekstem i z aktorami oraz w jaki sposób wytrąca widzów ze strefy komfortu. - Lubię, jak w moich spektaklach widz konfrontuje się ze swoją sferą wypartą - przekonuje Anna Smolar.
W Czwórce opowiada również, dlaczego o teatrze nauczyła się więcej w Polsce niż we Francji, co to znaczy grać poziomami fikcji, dlaczego aktorstwo jest bliskie życiu oraz jak udało jej się w "Najgorszym człowieku na świecie" uniknąć utartego spojrzenia na alkoholizm.
Anna Smolar W teatrze zależy mi na tym, aby to co robię miało większy wydźwięk. Chcę pokazać, że na jego deskach dzieje się coś gorącego
***
Tytuł audycji: "Stacja Kultura"
Prowadzi: Katarzyna Dydo
Gość: Anna Smolar (reżyserka)
Data emisji: 20.12.2016
Godzina emisji: 10.16
jsz/kd