PKP szykuje nam wakacyjne niespodzianki...

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 12:50
Wchodzi w życie nowy rozkład jazdy PKP. Kolejarze mówią wprost: Rozkład jazdy nie jest podporządkowany wyjazdom wakacyjnym, ale planowanym remontom na kolei.
Audio
  • Co nas czeka z rąk kolejarzy i jak się bronić przed "niespodziankami" PKP?

Podczas nadchodzących trzech miesięcy, czyli do końca sierpnia PKP uruchomi 58 nowych połączeń. – Pasażerowie będą mogli z nich korzystać jadąc do Władysławowa, Łeby, Kołobrzegu, czy Międzyzdrojów, a także w rejony górskie, czyli do Zakopanego czy Wisły – mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Jednak ci, którzy myślą, że łatwiej im będzie dostać się do Gdańska, Krakowa czy innych większych miast w kraju, są w błędzie. Znikną bowiem dwa połączenia kolejowe, a część zostanie zawieszonych.

Ze względu na remonty torów zwiększy się też czas przejazdów. Tylko między Warszawą a Gdynią bowiem prace prowadzone są na ok. 20 proc. trasy, a ruch odbywa się tam wahadłowo. Kolejarze szacują więc, że średnio będziemy podróżować o pół godziny dłużej.

Ale PKP ma też dla podróżnych pozytywną niespodziankę. Przygotowano bowiem nową klasę pociągów. Oprócz TLK i ekspresów na polskich torach pojawią się 22 Ekspresy Intercity, w których będzie można korzystać z bezprzewodowego internetu. Na dworcach kolejowych w większych miastach pojawią się też nowe punkty informacyjne, w których pracownicy udzielą wszelkich możliwych informacji. – A jeżeli nie będą znać odpowiedzi na nasze pytania, zawsze będzie można skorzystać z ulotek, które mają się pojawić także na dworcach – śmieje się dziennikarz radiowy Paweł Pawlica.

Tymczasem realne problemy zaczynają się już teraz. – Do Warszawy dojeżdża każdego dnia 180 tys. osób. W związku z budową Stadionu Narodowego zamknięty zostanie węzeł średnicowy, a to będzie problem dla około 150 tys. ludzi, którzy wysiadają w Śródmieściu – wylicza Adrian Furgalski, specjalista ds. komunikacji zespołu doradców TOR.

Remont tych okolic przeprowadzono już kilka lat temu. Wówczas "skurczył się" tunel i specjalnie zakupione pociągi piętrowe przestały się do niego mieścić. – PKP dozuje pasażerom problemy komunikacyjne. Kolejna makabra szykuje się w 2014 roku, gdyż – jeśli będą pieniądze – zostanie wtedy zamknięty Most Średnicowy, który już teraz wymaga remontu – snuje czarne wizje Furgalski.

Tymczasem stołeczna linia średnicowa jest najbardziej obciążoną trasą w Polsce. – Pociągi przejeżdżają tamtędy średnio co 3,40 min. w godzinach szczytu, więc problemy z remontami dotkną bezpośrednio 672 składów na dobę, a to jest ok. 14 proc. wszystkich pociągów w skali kraju – wylicza Furgalski. – Będzie tłok, będzie mało przyjemnie, ale pasażerowie nie mają wyjścia, muszą wytrzymać i już – pointuje ekspert.

Więcej na temat tego, co nas czeka z powodu planowanych remontów torów kolejowych, i jak się bronić przed "niespodziankami" PKP - słuchaj w "Poranku", klikając ikonkę dźwięku w ramce po prawej stronie artykułu.

Czytaj więcej >>>

(kd)

Czytaj także

Wakacyjny rozkład jazdy PKP. Sprawdż na jakich trasach będą utrudnienia

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2011 07:00
Od 1 czerwca ponownie zmiany na kolei. Wtedy zacznie obowiązywać skorygowany rozkład jazdy z myślą o wakacyjnych wyjazdach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowy rozkład jazdy: zmienione godziny, zlikwidowane pociągi. A to nie koniec

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2011 14:47
Utrudnienia na trasach z Warszawy do Gdańska, Poznania, Łodzi i Katowic, a także w samej stolicy przyniesie wprowadzony od 1 czerwca rozkład jazdy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dużo zmian na kolei: lepiej sprawdź rozkład jazdy

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 12:40
Kolej szykuje małą rewolucję dla podróżnych. Wydłuży się czas jazdy m.in. na trasie Warszawa - Gdańsk i Warszawa - Łódź.
rozwiń zwiń