Podróż przez kino Polańskiego

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2013 14:11
Na ekrany polskich kin właśnie wchodzi najnowszy obraz Romana Polańskiego "Wenus w futrze". Jego filmy ceniny i wciąż szukamy ich różnych interpretacji.
Audio
  • Kino Romana Polańskiego - rozmowa w studiu (Czwórka/Na cztery ręce)
Roman Polański
Roman PolańskiFoto: materiały promocyjne/Film Point Group

Roman Polański urodził się we Francji, potem studiował w Polsce, dziś jest reżyserem światowym. Jego największe filmy powstały we Francji i Stanach Zjednoczonych. W Polsce stworzył kilka etiud i swój pierwszy film pełnometrażowy "Nóż w wodzie".
- Mam poczucie, że korzeni kariery Romana Polańskiego trzeba szukać w łódzkiej filmówce, ale uwzględniając to, że był on studentem tych największych twórców: Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka - mówi Paulina Kwiatkowska teoretyczka filmu, kulturoznawczyni.

Roman Polański pierwsze etiudy kręcił w szczytowym okresie rozwoju Polskiej Szkoły Filmowej. Dla niego szkoła filmowa była nie tylko szkołą zawodową, ale też pewnym istotnym środowiskiem.
Paulina Kwiatkowska zwraca uwagę, że Filmówka w drugiej połowie lat 50. i w latach 60. była miejscem wyjątkowym. - Tam w zupełnie inny sposób oglądano filmy. Oni musieli oglądać filmy, ale też mieli poczucie, że nigdzie indziej by ich nie zobaczyli - wyjaśnia ekspertka. - To w dużej mierze mogło ukształtować Polańskiego, jako kogoś, kto jest w filmy zapatrzony, kto ma nawyk oglądania i przetwarzania obrazów.  
W 1962 roku Polański nakręcił "Nóż w wodzie". Krótko potem rozpoczął się trudny czas dla polskiego kina. Władze zdecydowały, że wprowadzą film na "prawidłowe tory". Ukróciło to swobodę twórców, a miało wprowadzać "optymizm". - Polański z "Nożem w wodzie" nie mieści się w tym nurcie, tak jak nie mieszczą się w nim "Niewinni czarodzieje" Wajdy - mówi Kwiatkowska.

Kolejne swoje obrazy Roman Polański tworzył już w Stanach Zjednoczonych i we Francji. "Chinatown" jest dowodem na to, jak świetnie reżyser odnalazł się w tradycji kina amerykańskiego.
Błażej Hrapkowicz i Paulina Kwiatkowska zastanawiają się czy filmy Polańskiego można czytać i interpretować przez klisze, kiedyś mu narzucone. Jakim jest reżyserem, jak pracuje na planie - te kwestie wciąż pozostają nieodgadnione. Z jego filmów wyłania się temat przeróżnych traum: szaleństwa, macierzyństwa, holokaustu.

(pj)

Zobacz więcej na temat: FILM Roman Polański
Czytaj także

Grażyna Szapołowska: Kieślowski do emocji podchodził z matematyczną precyzją

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2013 13:00
Od premiery "Krótkiego filmu o miłości" mija 25 lat. Okazuje się, że obraz Krzysztofa Kieślowskiego nie stracił nic na swej wartości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Kawalerowicz: Zbyszek Cybulski w każdym filmie grał siebie

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2013 15:00
Był nieobliczalny, nie potrafił powtórzyć wyuczonego tekstu, a jego kreacje były niepowtarzalne. Jak dotąd historia polskiego kina nie doczekała się większej legendy niż ta, która do dziś otacza postać Zbigniewa Cybulskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mike Leigh: mógłbym zrobić film o każdym

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2013 18:00
- Wszystko sprowadza się do tego, że każdy z nas ma swoją historię - powiedział w radiowej Jedynce reżyser i scenarzysta Mike Leigh.
rozwiń zwiń