Złote lata teatru radiowego
Powojenną praktykę radiowego teatru, pełniącego głównie funkcję
edukacyjną i rozrywkową, zdominowała twórczość znakomitego ucznia
Hulewicza – Zbigniewa Kopalki, nazwanego poetą anteny. W pierwszych powojennych latach wiernie sekundowali mu: Bronisław
Dardziński, Tadeusz Byrski, Michał Melina, Janusz Warnecki, a nieco później kolejna generacja znakomitych pasjonatów sztuki radiowej:
Wojciech Maciejewski, Juliusz Owidzki, Edward Płaczek,
Wiesław Opałek, Zdzisław Nardelli, Zofia Rakowiecka, Jan Zelnik, Sławomir Pietrzykowski, Helmut Kajzar, Stanisława
Grotowska, Zdzisław Dąbrowski, Henryk Rozen. Początkowo Teatr Polskiego Radia (taka nazwa przyjęła się po 1946 roku) realizował
adaptacje literatury polskiej, montaże poezji oraz transmisje spektakli z
teatrów. Z czasem jednak powrócił do oryginalnych słuchowisk i rozwinął
zupełnie nowe formy artystyczne m.in. słuchowiska reportażowe,
dokumentalne, sensacyjne. Wzbogacił technikę przekazu ze studia z
użyciem magnetofonu pozwalającego na montaż i nowe efekty
dźwiękowe. W okresie socrealizmu Teatr Polskiego Radia, podobnie jak
samo radio, bywał miejscem propagandy, ale stał się również
schronieniem dla twórców niezbyt dobrze widzianych przez władzę
ludową. Prawdziwa odnowa i rozwój radiowej twórczości artystycznej
nastąpiły po roku 1956. Teatrem radiowym kierował wówczas mistrz
radiowego mikrofonu, znakomity aktor i reżyser – Janusz Warnecki. To
wówczas nastąpił największy rozkwit Teatru Polskiego Radia. W latach
60. i 70. na potrzeby programowe przygotowywano blisko 600
słuchowisk rocznie, a reżyserii radiowej podejmowali się gościnnie
tacy twórcy, jak: Ludwik Renè, Jan Świderski, Gustaw Holoubek,
Andrzej Łapicki, Krystyna Sznerr czy Aleksander Bardini.
Równolegle działał – w nawiązaniu do bogatych tradycji
przedwojennych – radiowy teatr dla dzieci, wymyślony i prowadzony
przez Wandę Tatarkiewicz-Małkowską, którym przez pewien czas
kierował także… Tadeusz Łomnicki. Nie bez znaczenia dla teatru
radiowego była ponadto działalność tzw. laboratorium dźwięku, czyli
Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, założonego w 1957
roku przez Józefa Patkowskiego, znakomitego muzykologa i akustyka
(wcześniej kierownika muzycznego Teatru PR). Działali tu tacy kompozytorzy i twórcy muzyki elektronicznej jak m.in.: Krzysztof
Penderecki, Witold Lutosławski, Kazimierz Serocki, Ryszard
Szeremeta, Eugeniusz Rudnik czy Luigi Nono i Karlheinz
Stockhausen. W tym okresie został nagrany w zasadzie cały kanon
literatury narodowej i powszechnej.