Teatr Polskiego Radia

Pasażer Luter

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2013 21:05
Poszukiwanie tekstu sprzed lat staje się okazją do odnalezienia własnej przeszłości. Autorskie słuchowisko Darka Błaszczyka.
Pasażer Luter
Foto: Darek Błaszczyk

Autor/reżyser/opracowanie muzyczne:

Darek Błaszczyk

Realizator:
Andrzej Brzoska

Nagrania wywiadów:
Adam Wilk

Obsada:
Ten/Łukasz Garlicki, Brat/Krzysztof Szczerbiński, Siwy/Józef Pawłowski, Dziewczyna/Anna Cieślak, Kierowca/Paweł Szczesny, Tata/Andrzej Blumenfeld

oraz – we nagraniach dokumentalnych:

Tomasz „Men” Świtalski, Piotr Rypson, Tomek „Rastek” Szczeciński, Tomek „Franz” Lipiński

Łukasz
Łukasz Garlicki (Ten) i Anna Cieślak (Dziewczyna) podczas nagrania słuchowiska "Pasażer Luter"
PASAŻER LUTER stylistycznie jest swego rodzaju docudramą. W warstwie dokumentalnej to historia poszukiwania pewnego tekstu sprzed lat, tekstu/manifestu napisanego w okresie początków polskiego punka (przełom lat 70/80) przez Jacka „Lutra” Lenartowicza, który był współzałożycielem jednego z pierwszych polskich zespołów punkrockowych Deadlock z Trójmiasta. Poszukiwanie przez bohatera słuchowiska (Ten – Łukasz Garlicki) tajemniczego tekstu będzie zarazem odkrywaniem legendarnej niemal postaci Lutra, perkusisty i autora tekstów, czołowej postaci polskiego punka. Jako pierwszy w Polsce pod koniec lat 70. wydawał fanzina Pasażer (fanzin - skrót od ang. fan magazine, nieprofesjonalne pismo tworzone przez osobę bądź grupę osób – miłośników jakiegoś tematu). Jednak równolegle krążyły wówczas wieści, że Luter napisał tekst PASAŻER, który mógł być równie dobrze powieścią/manifestem/scenariuszem albo… konfabulacją… Bohater przygotowując się do realizacji filmu dokumentalnego o Lutrze i tekście PASAŻER przeprowadza rozmowy z rzeczywistymi uczestnikami tamtych zdarzeń – przyjaciółmi Lutra – Tomkiem MENem Świtalskim, Tomkiem RASTKIEM Szczecińskim, Piotrem Rypsonem, czy Tomkiem Lipińskim. Partie dokumentalne słuchowiska stają się dla bohatera impulsem do jego własnych wspomnień z lat 80, kiedy był nastolatkiem. Pierwsze fascynacje muzyczne, filmowe, towarzyskie. Pierwsze inicjacje. Praca nad dokumentem o Lutrze staje się zarazem podróżą do jego własnej przeszłości, spotkania z duchem nieżyjącego BRATA (Krzysztof Szczerbiński), który wprowadzał go wtedy w „dorosłość”. Właściwie ta podróż do przeszłości staje się dla niego w pewnym momencie ważniejsza od samego zadania, jakim było rozwiązanie zagadki legendarnego tekstu. Część fabularna jest w dużej mierze autobiograficzna.

PASAŻER LUTER jest ostatnią częścią  TRYPTYKU MŁODZIEŃCZEGO Darka Błaszczyka (poprzednie to adaptacja „Fabula rasa” Stachury z Mariuszem Bonaszewskim oraz „Rilke & Lou” na podstawie korespondencji Rainera Marii Rilke'go i Lou Andreas Salome – z Danutą Stenką, Adamem Woronowiczem i Agatą Zubel), odnoszącego się do jego fascynacji i inspiracji z lat 80.

Zobacz więcej na temat: Polecamy słuchowisko Tilt