Teatr Polskiego Radia

Finał XII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2012”

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2012 22:00
„Hamlet” Williama Szekspira w reżyserii Waldemara Modestowicza zdobył Grand Prix dla najlepszego utworu radiowego, a „Getsemani” Davida Hare`a w reżyserii Waldemara Krzystka uznano za najlepszy spektakl Teatru Telewizji Polskiej. 21 maja zakończył się tegoroczny Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”.

Przez trzy dni, od 19 do 21 maja, publiczność wysłuchała 16 słuchowisk oraz obejrzała 13 spektakli, które zrealizowano w 2011 roku. W poniedziałek, 21 maja, na uroczystej gali nagrodzono najlepsze realizacje radiowe i telewizyjne. Zwycięzców w dziedzinie konkursu radiowego wyłoniło jury w składzie: Grażyna Barszczewska (przewodnicząca), Wojciech Rajski, Jerzy Limon, Jacek Snopkiewicz i Maciej Wojtyszko.

/

Grand Prix dla najlepszego utworu otrzymali twórcy słuchowiska „Hamlet”, zgłoszonego przez Program 1 Polskiego Radia: za reżyserię – Waldemar Modestowicz, za rolę Hamleta – Marcin Hycnar, za opracowanie muzyczne – Piotr Moss, za realizację akustyczną – Andrzej Brzoska.
Nagroda za reżyserię przypadła ex aequo: Annie Wieczur-Bluszcz za realizację słuchowiska „Mizantrop” oraz Dariuszowi Błaszczykowi za słuchowisko „Zegar bije”. Oba słuchowiska zostały zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia. Tomasz Man został nagrodzony za scenariusz oryginalny słuchowiska „Moja ABBA” w swojej reżyserii (zgłoszenie Programu 3 Polskiego Radia). Ponadto Jury przyznało wyróżnienie Malinie Prześludze za tekst „Nic Dzika Mrówka, Adam i Ewa”, będący podstawą adaptacji słuchowiska pod tym samym tytułem. Słuchowisko zostało zgłoszone przez Radio Merkury z Poznania. Nagrodę za scenariusz będący adaptacją otrzymała: Bogumiła Prządka za scenariusz słuchowiska „Dziura w niebie” według powieści Tadeusza Konwickiego oraz za scenariusz słuchowiska „Zbrodnia w Dzielnicy Północnej” według powieści Stefana Kisielewskiego. Oba słuchowiska zostały zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia. Nagrodę im. Janusza Hajduna za realizację akustyczną przyznano Andrzejowi Brzosce za realizację słuchowiska w systemie dźwięku przestrzennego „Mizantrop” w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz, „Obłomow” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (słuchowiska zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia) oraz „Moja ABBA” w reżyserii Tomasza Mana (słuchowisko zgłoszone przez Program 3 Polskiego Radia). Nagrodę za opracowanie muzyczne otrzymał Tomasz Obertyn za muzykę i opracowanie dźwiękowe słuchowisk: „Zbrodnia w Dzielnicy Północnej” w reżyserii Waldemara Modestowicza (słuchowisko zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia) oraz „Obłomow” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (słuchowisko zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia).
Za najlepszych aktorów w tym roku uznano Ewę Konstancję Bułhak, która otrzymała nagrodę za rolę Olgi w słuchowisku „Obłomow” oraz Przemysława Bluszcza, którego nagrodzono za rolę Alcesta w słuchowisku „Mizantrop”. Oba słuchowiska zostały zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia.
Najlepszymi aktorami drugoplanowymi ex aequo okazali się Mirosława Krajewska za rolę Babki Linsrumowej  w słuchowisku „Dziura w niebie” w reżyserii Pawła Łysaka (słuchowisko zgłoszone przez Program 2 Polskiego Radia) oraz Grzegorz Gzyl za rolę Janka w słuchowisku „Bliżej piekła” w reżyserii Henryka Rozena (słuchowisko zgłoszone przez Radio Gdańsk).
Honorową nagrodę zespołową dla Producenta słuchowisk otrzymał Program 1 Polskiego Radia za atrakcyjną ofertę programową.
Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności otrzymała Maria Brzezińska, adaptatorka i reżyserka słuchowiska „Próba czytania” (słuchowisko zostało zgłoszone przez Polskie Radio Lublin).
Ponadto jury przyznało wyróżnienia w formie rekomendacji do powtórzenia na antenie ogólnopolskiej i antenach rozgłośni regionalnych. Docenione zostały następujące słuchowiska: „Hibakusha” Dany Łukasińskiej w reżyserii Janusza Kukuły (zgłoszenie Program 3 Polskiego Radia) oraz „Koniec świata w Dębkach” autorstwa i w reżyserii Moniki Powalisz (zgłoszenie Program 1 Polskiego Radia).

Nagrody najlepszym spektaklom Teatru Telewizji przyznało jury w składzie: Janusz Majewski (Przewodniczący), Maria Malatyńska, Adam Sikora, Dorota Roqueplo oraz Artur Żmijewski. Grand Prix otrzymali twórcy widowiska pt. „Getsemani”: za reżyserię – Waldemar Krzystek, za rolę Otto FallonaMariusz Bonaszewski, za scenografię– Agata i Andrzej Przybył.
Łukasz Wylężałek został nagrodzony za reżyserię autorskiego spektaklu pt. „Najweselszy człowiek”, a Juliusz Machulski za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację dla Teatru TV – „Next-ex”. Nagrodę za zdjęcia dla spektaklu „Najwspanialszy człowiek – otrzymał Wojciech Todorow, a za scenografię do tego samego spektaklu wyróżniono Annę Wunderlich. Nagroda za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego przypadła Józefowi Kowalewskiemu za „Zmierzch Bogów” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. W kategorii  muzyka oryginalna lub opracowanie muzyczne jury doceniło Jerzego Satanowskiego, za muzykę do spektaklu „Skarpetki, Opus 124” w reżyserii Macieja Englerta. Nagroda za montaż przypadła – Beacie Barciś, za spektakle: „Najweselszy człowiek” reżyserii Łukasza Wylężałka, „Next-ex” w reżyserii Juliusza Machulskiego oraz „Rzecz o banalności miłości” w reżyserii Feliksa Falka.
Jury telewizyjne wybrało również najlepszych aktorów. Teresę Budzisz-Krzyżanowską oraz Agnieszkę Grochowską nagrodzono ex aequo za rolę: Hanny Arendt w spektaklu „Rzecz o banalności w miłości” w reżyserii Feliksa Falka. Nagroda za rolę męską przypadła ex aequo Piotrowi Fronczewskiemu za kreację Verdiera w spektaklu „Skarpetki Opus 124” oraz Wojciechowi Pszoniakowi za rolę Bremonta, w tym samym spektaklu. Ponadto jury przyznało trzy honorowe wyróżnienia aktorskie: Emilii Nagórce za rolę Suzette Guest w spektaklu „Getsemani”, Julii Rosnowskiej za rolę Marysi w spektaklu „Next-ex” oraz Maciejowi Stuhrowi za rolę Cosme McMoon w spektaklu „Boska!.” w reżyserii Andrzeja Domalika.

Jury telewizyjne nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności przyznało spektaklowi „Rzecz o banalności miłości” w reżyserii Feliksa Falka.