Zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym

Data publikacji: 02.03.2017 18:50
Ostatnia aktualizacja: 02.03.2017 19:03
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Piotr Miller , prof. Jacek Prokop i dr Roland Zarzycki
Piotr Miller , prof. Jacek Prokop i dr Roland Zarzycki, Autor - Jacek Konecki/PR

POSŁUCHAJ

Jak powinny się zmienić polskie uczelnie by dogonić świat? (Debata Jedynki)

W III RP znacznie wzrósł współczynnik skolaryzacji w Polsce. Czy przełożyło się to na poziom wykształcenia i wiedzy absolwentów? W prowadzonym od 2003 roku rankingu - tzw. liście szanghajskiej - znajdują się tylko dwie polskie uczelnie: Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski i to dopiero w piątej, ostatniej setce zestawienia. Co może pchnąć polską naukę ku rozwojowi?

- Musimy się skupić na tym, aby podwyższyć jakość kształcenia, w szczególności na najlepszych uczelniach. Zwiększenie masowości uczenia doprowadziło do tego, że w tych bardzo dobrych uczelniach doszło do pewnej dewaluacji dyplomów. Chcielibyśmy, aby w połączeniu z nauką poziom kształcenia na najlepszych uczelniach podwyższył się, jeśli chodzi o poziom badawczy i naukowy. Natomiast w uczelniach regionalnych czy np. państwowych wyższych szkołach zawodowych podwyższył się również w zakresie form praktycznych - twierdzi Piotr Miller z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

quotes
Piotr Miller

Prorektor SGH dr hab. Jacek Prokop zauważa dewaluację naukowych tytułów. -  Jest swego rodzaju pęd do uzyskiwania coraz to wyższych stopni; licencjat już nie wystarcza, magisterium stało się powszechne. Obserwujemy pewną dewaluację również doktoratów - wyliczał Prokop. Odnosząc się do kwestii zarządzania uczelniami, Jacek Prokop zaleca ostrożność. - Uczelnia to nie przedsiębiorstwo. To specyficzna instytucja, która - jeśli będzie zarządzana przez menadżerów - może nie do końca spełnić swe powołanie. 

Dr Roland Zarzycki zwraca uwagę na oczekiwania rynku pracy. - Pracodawcy coraz bardziej zwracają uwagę na kompetencje absolwentów, natomiast z perspektywy studentów często jest to oczekiwanie zdobycia samego dyplomu. Dobre uczelnie myślą o interesie swoich absolwentów w taki sposób, by dać im takie kompetencje i taką wiedzę, które pozwolą im być elastycznymi na rynku pracy i w życiu społecznym - zauważa prorektor z Collegium Civitas. W kwestii modelu zarządzania uczelniami Zarzycki apeluje: Chcemy aby naukowcy zajęli się nauką. Dosyć tego, aby naukowcy zajmowali się biurokracją, rzeczami związanymi z zarządzaniem, które nie dotyczą istoty ich funkcjonowania czyli nauki.

Czy uczelnie prywatne zepsuły poziom wykształcenia, w jaki sposób uczelnie prywatne powinny zdobywać środki na działalność, jakie kompetencje winny mieć władze uczelni, by nadążać za uciekającym nam uniwersyteckim światem, czy stopień doktora powinien być najwyższym stopniem naukowym? O tym także dyskutowali goście Marka Mądrzejewskiego.

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Goście: dr Roland Zarzycki (prorektor ds. dydaktycznych Collegium Civitas), Piotr Miller (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego), dr hab. Jacek Prokop (prorektor SGH ds współpracy z zagranicą)

Data emisji: 2.03.2017

Godzina emisji: 17.25

ab/mc

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.