Po raz pierwszy w historii Wratislavii publiczność i muzycy mają do dyspozycji salę koncertową na światowym poziomie – obiekt Narodowego Forum Muzyki, przestrzeń, w której dzieła wokalne i instrumentalne wybrzmią pełnią piękna
Nowoczesna sala koncertowa jest idealnym miejscem dla monumentalnych symfonii Mahlera. Pierwszą orkiestrą gościnną, która wystąpi w prestiżowym obiekcie, będzie legendarna Israel Philharmonic Orchestra. Wykona IX Symfonię pod batutą jednego z najlepszych współczesnych dyrygentów: Zubina Mehty. Na wielkim finale jubileuszowego festiwalu zabrzmi Symfonia tysiąca, jedyne dzieło Mahlera entuzjastycznie przyjęte za życia kompozytora. Przydomek utworu pochodzi od imponującej liczby wykonawców - na scenie pojawią się Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, trzy chóry NFM oraz soliści pod batutą specjalisty od wielkich form symfonicznych Jacka Kaspszyka.
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Fot. Łukasz Rajchert
Jubileuszową – pięćdziesiątą edycję trzeba należycie uczcić! Nie zabraknie nieprzyzwoicie wystawnej uczty – Alexander’s Feast Händla zadyryguje dyrektor artystyczny Giovanni Antonini. Wratislavia świętuje po królewsku na dworach monarchiń Kleopatry i Dydony (koncert arii z oper poświęconych władczyniom), usłyszmy pieśni i tańce, przy których hulali dawni wrocławianie (a ich partytury przechowywane są w Bibliotece Uniwersyteckiej). Gwiazdorska obsada (Pinnock, Pasiecznik, Pires) wykona skrzące się wirtuozerią i humorem przeboje Mozarta, fenomenalny B’Rock zaprezentuje religijny aspekt świętowania koncertem Jauchzet Gott (Chwalcie Boga), a co odważniejsi melomani mogą wpaść w trans w trakcie pogańskiego rytuału – Święto wiosny Strawińskiego oraz Prometusza Skriabina zagra NOSPR pod batutą Aleksandra Liebreicha.
Wyjątkową atrakcją jubileuszowego festiwalu będą rekonstrukcje koncertów pierwszej edycji. Tegoroczna inauguracja to powtórzenie programu, który rozpoczął wspaniałą historię Wratislavii. Choć dziś wiele osób dziwi obecność muzyki współczesnej na Wratislavii, wykonywanie dzieł najnowszych było jednym z głównych pomysłów twórcy festiwalu Andrzeja Markowskiego, dlatego 14 sierpnia 1966 roku zabrzmiały utwory skomponowane kilka-, kilkanaście lat wcześniej. Które z nich przetrwały próbę czasu? Jacy kompozytorzy w ciągu kolejnych pięćdziesięciu lat weszli do panteonu muzyki? Dowiedzmy się tego, odbywając podróż w czasie! Tak jak w pierwszej edycji, usłyszymy najpiękniejszą Mozartowską realizację muzyki liturgicznej – Mszę c-moll (zaprezentowaną przez fantastyczne Il Giardino Armonico) oraz program zestawiający dzieła polskich barokowych mistrzów: Marcina Mielczewskiego i Bartłomieja Pękiela. W wykonawstwie muzyki dawnej od koncertów pierwszej edycji do dziś zmieniło się wszystko – powiększyła się nasza wiedza na temat estetyki dawnych wieków, pojawiły się historyczne instrumenty, solowe obsady partii chóralnych – nie zmieniła się tylko muzyka, tak samo zachwycająca w XVII i XVIII wieku, w roku 1966 i w roku 2015.
Pełne pasji badania muzyki dawnej trwają i niezmiennie rodzą kontrowersje. Na tegoroczny festiwal przyjedzie ze swoim Ensemble Organum Marcel Pérès – człowiek, który zmienił oblicze chorału gregoriańskiego, przez co doświadczył zarówno bałwochwalczego niemal uwielbienia, jak i ostrej krytyki. Słynna grupa Tasto Solo wskrzesi muzykę z piętnastowiecznych manuskryptów.
Giovanni Antonini, tak jak jego poprzednicy, pragnie prezentować na Wratislavii mniej znaną, odmienną od zachodnioeuropejskiej chóralistyki muzykę wokalną, dlatego na festiwal powraca śpiew cerkiewny, w wykonaniu podziwianego na całym świecie Chóru Patriarchatu Moskiewskiego. Szef artystyczny chce, aby jubilatka Wratislavia była wiecznie młodym, ciekawym świata festiwalem, dlatego zaprosił "urodzonych szaleńców" – wielokrotnych zdobywców Grammy, zespół eighth blackbird, i Agatę Zubel.
Wratislavia to oczywiście także kameralne koncerty światowej klasy artystów, w tym roku publiczność usłyszy na żywo znakomitych skrzypków – Dymitr Sinkovsky wykona (w trakcie dwóch koncertów) cały cykl metafizycznych Sonat misteryjnych Bibera, a Enrico Onofri z Ensemble Imaginarium przekona nas, że skrzypce mówią. Niezrównany klawesynista Pierre Hantaï udowodni, że popularne Wariacje Goldbergowskie najlepiej brzmią na zabytkowym klawesynie, a publiczność przekona się, że Narodowe Forum Muzyki to także nastrojowe sale kameralne doskonałe do percepcji repertuaru wymagającego skupienia.
Jubileuszowym wydarzeniem będzie także koncert Tadeusza Strugały, najdłużej urzędującego dyrektora Wratislavii Cantans, który w tym roku obchodzi osiemdziesiąte urodziny i 60-lecie pracy twórczej. Maestro poprowadzi świętującą 70-lecie istnienia Orkiestrę Symfoniczną NFM. W trakcie festiwalu okaże się także, jak wielkie skarby muzyczne kryją się w Bibliotece Uniwersyteckiej – podczas dwóch koncertów połączonych w wystawami usłyszymy między innymi utwory z wydanych w XVII-wiecznej Wenecji partytur, których unikatowe egzemplarze znajdują się właśnie we Wrocławiu.
Wratislavia Cantans jest zawsze wielkim świętem muzyki. Jubileuszowa edycja to także święto artystów i organizatorów, dzięki którym festiwal trwał i rozwijał się mimo gwałtownych zmian historycznych, jakie zaszły w ciągu minionego półwiecza. Pięćdziesiąta edycja to także święto publiczności, której początek września kojarzy się z siedzeniem w chłodnych wrocławskich kościołach wypełnionych wspaniałą muzyką. Ta edycja jako pierwsza połączy tradycję koncertów w zabytkowych wnętrzach z korzystaniem z nieograniczonych wręcz możliwości Narodowego Forum Muzyki. Łączenie tradycji z nowoczesnością, szacunku dla wielkiej sztuki z artystyczną odwagą – to klucz do sukcesu festiwalu, który po pięćdziesięciu latach z ciekawością zwraca się ku przyszłości. Niech żyje Wratislavia!
mat. promocyjne/jp