Eugeniusz Rudnik, mistrz muzycznej awangardy, nie żyje

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2016 11:00
Legendarny kompozytor muzyki elektronicznej, współtwórca Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia zmarł w wieku 83 lat.
Audio
  • Eugeniusz Rudnik, mistrz muzycznej awangardy, nie żyje (Dwójka)
  • Powstanie Studia Eksperymentalne Polskiego Radia. Archiwalna rozmowa Karoliny Wichowskiej z Eugeniuszem Rudnikiem
  • Eugeniusza Rudnika wspomina Ewa Szczecińska i Bolesław Błaszczyk (Wybieram Dwójkę)
  • Janina Jankowska wspomina Eugeniusza Rudnika (Wybieram Dwójkę)
  • Niedziela z Mistrzem (cz.1) - audycja poświęcona życiu zawodowemu i prywatnemu Eugeniusza Rudnika (01.03.2009)
  • Niedziela z Mistrzem (cz.2) - audycja poświęcona życiu zawodowemu i prywatnemu Eugeniusza Rudnika (01.03.2009)
Eugeniusz Rudnik, Warszawa , 23.11.2013
Eugeniusz Rudnik, Warszawa , 23.11.2013 Foto: TVP/PAP/Jan Bogacz

Zobacz także
radio skala miasta flickr 1200.jpg
Eugeniusz Rudnik: pierwszych audycji słuchałem pod stolikiem

– Do Polskiego Radia trafiłem w 1955 roku – tak początki swej kariery wspominał Eugeniusz Rudnik w archiwalnej audycji "Niedziela z mistrzem". – Właśnie wypuszczono mnie z więzienia i przyjechałem do Warszawy szukać jakiegoś zajęcia. Traf chciał, że korzystałem z publicznej toalety nieopodal powojennego radiowego gmachu na ulicy Stanisława Noakowskiego 20. W bramie zaczepiłem jakiegoś człowieka, który okazał się tutejszym dozorcą i zapytałem go, czy nie wie o jakiejś robocie, a on wysłał mnie do dyrektora biura administracyjnego. Tak zostałem nadzorcą radiowych hydraulików, stolarzy i malarzy.


Zobacz także
kostka rudnika 1200.jpg
"Kostka Rudnika". Cztery razy eksperyment

Ta opowieść nie przypomina typowej biografii – znanego i nagradzanego na całym świecie – mistrza muzycznej awangardy. A jednak wkrótce Eugeniusz Rudnik stał się rozchwytywanym inżynierem dźwięku, a następnie samodzielnym kompozytorem, współtworząc jeden z najważniejszych fenomenów polskiej kultury XX stulecia.

Mowa o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, jednym z pierwszych na świecie ośrodków muzyki elektronicznej. W Europie uprzedzili nas tylko Francuzi, Niemcy oraz Włosi. Nic dziwnego, że na Malczewskiego ściągali tłumnie pionierzy i najwybitniejsi kompozytorzy muzyki elektronicznej z Polski (jak Włodzimierz Kotoński, Krzysztof Penderecki i Bogusław Schaeffer) oraz całego świata (wśród nich: remiksowany dziś przez twórców ambientu norweski guru, Arne Nordheim). 


Zobacz także
Muzyka_dżwięk_05_02_2015.Glow 663x364.jpg
W brzask z Eugeniuszem Rudnikiem (reportaż)

Najbardziej niezwykła wydaje się w tym wszystkim data i kontekst powstania Studia Eksperymentalnego. Październik 1957 roku: w wielu krajach Bloku Wschodniego śmierć Stalina poluzowała totalitarne więzy, jednak awangardowo zorientowani artyści mieli nie doczekać się twórczej swobody nawet przez następne kilkadziesiąt lat. W Polsce powstaje tymczasem "Warszawska Jesień" oraz Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (1 listopada 1957 roku) - dwa symbole i motory nowoczesnej twórczości muzycznej w Europie Wschodniej. Co ciekawe, orędownikiem idei Studia był nie kto inny, jak Włodzimierz Sokorski - wówczas przewodniczący Radiokomitetu, ale jeszcze kilka lat wcześniej minister kultury i sztuki oraz zagorzały propagator... realizmu socjalistycznego.

mm/jp

Czytaj także

Wczesne zabawy Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2016 23:34
Nurkowanie w archiwach polskiej awangardy przynosi kolejne perełki. Niezawodny Bôłt Records właśnie wydał serię takich "nowości".
rozwiń zwiń