Niechciana wielka Pasja Bacha

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2013 09:00
- Pasja według św. Mateusza nigdy nie została oficjalnie zamówiona, a zezwoleniu na jej wykonanie towarzyszyły grymasy dotyczące teologicznej poprawności utworu Bacha - opowiada w Dwójce profesor Mirosław Perz.
Audio
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha, część pierwsza (numery 1-6)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha, część pierwsza (numery 7-15)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część pierwsza (numery 16-29)
  • Mirosław Perz o "Pasji Mateuszowej" Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 30-42)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 43-57).mp3
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 58-68).mp3
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Zapracowany zwykle lipski kantor mógł w okresie Wielkiego Postu odpocząć, bowiem w tradycji luterańskiej był to tempus clausum, czyli czas zakazany. Poza Zwiastowaniem Pańskim (25 marca) w zborach nie rozbrzmiewała wtedy muzyka. Jan Sebastian Bach wolał jednak poświęcić ten czas twórczości Soli Deo gloria.

Spośród czterech skomponowanych przez niego pasji do naszych czasów zachowały się w całości tylko dwie. Pasja Janowa powstała jeszcze podczas posługi w Kürten, w 1724 roku, choć jej prawykonanie nastąpiło już w Lipsku. Tamże w 1727 roku została stworzona i miała swą premierę Pasja według św. Mateusza, której profesor Mirosław Perz poświęcił audycję.

>>200 kantat Bacha. Gawęda Mirosława Perza<<

Utwór wpisuję się w importowaną z włoskiego kręgu kulturowego konwencję oratorium. Jego korzenie tkwią jednak w specyficznie protestanckiej, niemieckiej tradycji. W Wielki Piątek śpiewano tam dialogowo adekwatny tekst któregoś z ewangelistów, zwykle Jana. Z czasem te wykonania wzbogacone zostały elementami polifonicznymi oraz tekstami pietystycznymi zakomponowanymi w formę arii i recytatywów z akompaniamentem instrumentów. Za czasów Bacha gatunek ten przyjął formę pełnowymiarowego oratorium i dał światu jedno z największych arcydzieł muzyki religijnej wszech czasów.

>>80. lat Mirosława Perza<<

Pasj Mateuszowej słuchamy, wraz z profesorem Mirosławem Perzem, w nagraniu dokonanym przez zespoły English Baroque Soloists,  Monteverdi Choir i  London Oratory Junior Choir pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera. W zaprezentowanych dotychczas numerach partie solowe wykonują: Anne Sofie von Otter (kontralt), Andreas Schmidt (baryton, Jezus), Anthony Rolfe Johnson (tenor, Ewangelista), Barbara Bonney (sopran), Ann Monoyios (sopran) i Cornelius Hauptmann (bas, Judasz).

Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach
Czytaj także

200 kantat Bacha. Audycja prof. Mirosława Perza

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2015 16:50
W najbliższej audycji prof. Perz opowie o kantacie Jana Sebastiana Bacha "Ach Gott, vom Himmel sieh darein".
rozwiń zwiń
Czytaj także

80 lat profesora Mirosława Perza

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2013 18:00
Od rzetelnej analizy źródeł do fascynujących interpretacji kulturoznawczych. Twórczość prof. Mirosława Perza jest przez słuchaczy Dwójki ceniona bardzo wysoko. W dniu 80. urodzin o swoim życiu, badaniach naukowych i pracy radiowej opowiadał sam Jubilat.
rozwiń zwiń