Dlaczego więc jego życie stało się tematem sztuk teatralnych? Z pewnością przyczyniła się do tego złożona osobowość bohatera - z jednej strony skromnego, zahukanego nauczyciela rysunków, z drugiej - wspaniałego, o wybujałej fantazji pisarza, który odznaczał się niesłychaną wrażliwością. Zaskakiwał zachowaniami w relacjach damsko-męskich. Wielbił i podziwiał swojego ojca.
- Nawet gdy znał takie fantastyczne postacie z okresu dwudziestowieczna międzywojennego jak Stanisław Ignacy Witkiewicz czy Witold Gombrowicz, to cały czas funkcjonował na zasadzie drobnego krewnego z prowincji. Cichego, zahukanego, wystraszonego życiem. To, co najciekawsze w Schulzu jako człowieku działo się w jego wnętrzu – tłumaczył Janusz Majcherek.
W "Notatniku Dwójki” przekonywał, że mamy do niego bezpośredni dostęp poprzez jego prozę, dysponujemy też dokumentami jego życia, wspomnieniami o nim, listami, rozmaitymi faktami związanymi z jego biografią.
- We wnętrzu Bruna Schulza działy się rzeczy dziwne, fascynujące i rozpięte pomiędzy niesamowitą fantazją, a czymś materialno-erotyczno-niskim, na granicy perwersji w gruncie rzeczy – oceniał Janusz Majcherek.
Zginął z ręki gestapowca Guntera, który w odwecie za "swojego Żyda" zabił Żyda kolegi gestapowca nazwiskiem Landau. Właśnie te momenty z biografii Schulza pojawiają się zarówno w sztukach autorów polskich, jak i zagranicznych.
Ciekawym utworem, który miał swoje wystawienia sceniczne jest sztuka Krzysztofa Wójcickiego pt. "Księga Bałwochwalcza", opublikowana w "Dialogu" w 1989 roku. Autor przywołuje w niej epizod okupacji sowieckiej - wówczas Schulz zajmował się głównie malarstwem, sporządzał portrety ważnych osobistości - w tym Stalina. W każdej ze sztuk pojawia się historia z "Mesjaszem" - książką podobno napisaną przez Schulza, która w wyniku zawieruchy wojennej gdzieś zaginęła. Ten motyw stanowi kanwę sztuki Małgorzaty Sikorskiej- Miszczuk "Mesjasz. Bruno Schulz."
Z kolei szwedzka autorka - Agneta Pleijel w sztuce "Schulz Goes Kafka" pokazuje, jak wiele łączyło tych obu pisarzy. A Alain van Crugten - dzieje Schulza i nawiązania do jego powieści przedstawił w formie dialogów dopełnionych działaniami taneczno-pantomimicznymi bohaterów.
Audycję prowadziła Iwona Malinowska