W ten sposób artysta pragnie uczcić przypadającą w 2013 roku 280 rocznicę śmierci najwybitniejszego kompozytora francuskiego baroku i 300 rocznicę wydania jego pierwszej księgi dzieł klawesynowych. Nagrania zostały dokonane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w latach 1993-96.
„Z pałacowych okien rozciąga się widok na wspaniałe wersalskie ogrody stworzone ręką genialnego ogrodnika. To tu, wśród alejek, boskietów i kamiennych figur przemykają błądzące cienie i zagadkowe postaci w karnawałowych maskach. To tu ma swój początek niezwykła kraina ciągnąca się od rydwanu Apolla po horyzont i dalej... Kraina strzeżona przez westalki, leśne duszki i satyry o kozich stópkach. Pełna unoszącej się woni ziół, kwitnących lilii, falujących na wietrze trzcin, słowików, motyli, skarżących się piegży i przyjaznych kukułek. Kraina w której czekają nas szczęśliwe zdarzenia i tajemnicze przeszkody, w której ożywają dziecinne zabawki... Oto dziewczynka w chusteczce na głowie, biegnąca za wstążką, którą poniósł wiatr... Oto wiejscy muzykanci grający na lirach...”
Klawesynista Władysław Kłosiewicz w ten sposób zaprasza wszystkich w muzyczną podróż do baśniowej krainy. Cztery księgi utworów klawesynowych Françoisa Couperina to dzieło monumentalne. Z jednej strony jest ukoronowaniem francuskiej szkoły klawesynowej rozwijanej w XVII i XVIII wieku, z drugiej - wskazuje nowe drogi w muzyce. Kompozytor przetworzył krępujący wyobraźnię dotychczasowy schemat suity, wprowadził w nową formę nazwaną „ordre” – zbiór stylizowanych tańców, galerię muzycznych portretów i obrazów natury, krótkich opowieści, pełnych aluzji, nastrojowych, emocjonalnych. Couperin bywa niesłychanie wytwory i delikatny, ale też złośliwy aż do karykatury, bywa koturnowy i tajemniczy, lub czuły, zmysłowy, a czasem – rozbawiony. Słuchaczowi proponuje rozwiązywanie wciąż nowych zagadek.
Couperin przywiązywał wielką wagę do precyzji wykonania („Deklaruję że moje utwory muszą być grane w sposób przeze mnie wskazany”), choć – z drugiej strony – odwoływał się do dobrego smaku wykonawcy jako ostatecznego kryterium estetycznego. Ponad 220 uroczych miniatur muzycznych Couperina stanowi więc duże wyzwanie dla wykonawcy - wprowadzają one nowe rodzaje ornamentów, artykulacji, sposobów traktowania rytmiki i kolorystyki - a zarazem wymagają błyskotliwej techniki, dużej wrażliwości, nieograniczonej fantazji i odwagi. Trudności techniczne i ogrom zróżnicowanego materiału muzycznego sprawiają, że nie każdy klawesynista może się z nim zmierzyć. Kompletnych nagrań utworów klawesynowych Françoisa Couperina jest na świecie zaledwie kilka...
Władysław Kłosiewicz jak mało kto potrafi wyczuć intencje kompozytora, odczytać jego nastroje i interpretować utwory Couperina w sobie właściwy, niezwykle efektowny sposób.
Do każdej z płyt dołączony jest tekst Ewy Obniskiej, który już dziś mogą Państwo przeczytać na naszej stronie - tekst Ewy Obniskiej.pdf
Premiera płyty - 14 stycznia 2013