Rok Chopinowski rozpoczął się od Bacha i Bachem się skończy. To nie przypadek... Tym repertuarowym wyborem twórcy "Mazovia Goes Baroque" chcieli podkreślić niezwykłą nić spinającą twórczość niemieckiego kantora i polsko-francuskiego pianisty-kompozytora. Wystarczy, że pozwolimy sobie na niedopuszczalne z historycznego punktu widzenia, ale jak najbardziej usprawiedliwione przez wyobraźnię, zredukowanie muzyki Bacha wyłącznie do jego twórczości instrumentalnej, a wręcz do utworów, które skomponował na jeden tylko instrument. Właśnie tam dostrzeżemy najwięcej podobieństw, analogii i pewnie nawet pokrewieństw pomiędzy Bachem i Chopinem.
Można by wymienić wiele elementów sztuki muzycznej, które obydwu kompozytorów fascynowały: stymulujące napięcie pomiędzy precyzją formalną i wirtuozerią, ścisły porządek i swoboda rytmiczna, dramaturgia uzyskiwana środkami, wydawałoby się, całkowicie abstrakcyjnymi, improwizacja jako podstawowy sposób ekspresji wyobraźni instrumentalnej.
Aby ukazać te subtelne analogie, do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego zawita troje nadzwyczajnych artystów. Francuska skrzypaczka, Amandine Beyer w swojej ojczyźnie cieszy się w pełni zasłużonym statusem gwiazdy pierwszej wielkości, co nie ma nic wspólnego z jej ujmującą bezpośredniością i bezpretensjonalnością, którą charakteryzują się także nagrania dokonywane na przestrzeni ostatnich lat z czołowymi francuskimi oraz szwajcarskimi zespołami (Ensemble 415, Le Concert Français, Café Zimmermann), a także z własną formacją I Incogniti.
Drugim przedstawicielem środowiska francuskiego będzie legendarny lutnista Eric Bellocq. Od wielu lat członek słynnego Ensemble Clément Janequin, ale też nadzwyczajny kameralista i solista o oryginalnych poglądach estetycznych. Na przełomie stuleci Bellocq zaskoczył środowiska muzyki dawnej współczesnymi, autorskimi kompozycjami oraz niezwykłym strojem bachowskiej lutni, który dotychczas przedstawiał wyłącznie w swoich uczonych publikacjach.
Galerię giwazd-wizjonerów uzupełni dobrze znany polskiej publiczności, duński klawesynista i organista, Allan Rasmussen. To będzie symboliczny finał: kantor z Kopenhagi zagra dzieło kantora z Lipska, w którym, jak być może w żadnym innym, pokazuje nam swoje "pianistyczne", chciałoby się rzec: "chopinowskie", oblicze.
Transmisja na antenie Dwójki rozpocznie się 10 grudnia (w piątek) o godz. 19:00
Program:
Bach na skrzypce i klawesyn
Wyk. Amandine Beyer – skrzypce, Allan Rasmussen – klawesyn;
Francuskie touché
Wyk. Eric Bellocq – lutnia
Zapraszamy także do wysłuchania, już w Studiu Lutosławskiego, kolejnych koncertów "bachowskiego" weekendu:
11 grudnia (sobota), godz. 18:00
Bach na lutnię
Wyk. Eric Bellocq - lutnia
Bach na skrzypce solo
Amandine Beyer skrzypce
12 grudnia (niedziela), godz. 18:00
Jan Sebastian Bach Wariacje Goldbergowskie
Allan Rasmussen klawesyn