Maria Pomianowska podejmuje się tym razem rekonstrukcji sposobu gry na zapomnianych staropolskich fidelach kolanowych: suce biłgorajskiej, suce mieleckiej i fideli płockiej. Owocna okazała się tutaj współpraca ze Zbigniewem Butrynem - muzykiem z Janowa Lubelskiego, który zrekonstruował sukę biłgorajską ze znaczka pocztowego.
"Ostatnie kilkadziesiąt lat obserwujemy w Europie powrót do brzmienia zapomnianych instrumentów muzycznych - pisała Maria Pomianowska o płycie "The voice of suka". "W moim odczuciu to jeden z elementów procesu odnajdywania tożsamości kulturowej i przywrócenia zagubionej, naturalnej hierarchii wartości. Na fali tych poszukiwań przed ponad dwudziestu laty wsparta ogromną wiedzą Ewy Dahlig-Turek i mistrzowską ręką lutnika Andrzeja Kuczkowskiego, podjęłam się nie lada wyzwania - rekonstrukcji sposobu gry na zapomnianych staropolskich fidelach kolanowych - suce biłgorajskiej, suce mieleckiej i fideli płockiej".
Jak podkreśla artystka, płyta ta to swoiste "muzyczne kartki z podróży". Co istotne, album zawiera kompozycje własne Marii Pomianowskiej. Wyjątek stanowi pewna ulubiona melodia z XVII wieku...
W "Poranku Dwójki" odwiedziliśmy również Muzeum Etnograficznego w Toruniu, by przyjrzeć się wystawie poświęconej symbolice kolorów w życiu codziennym, w obrzędach, historii, polityce i magii.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadzi: Anna Szewczuk
Data emisji: 10.09.2016
Godzina emisji: 6.00-10.00
mc/bch