Mazur i kujawiak to także muzyka żydowska

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2013 17:00
Zespoły klezmerskie znów tryumfowały na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja". Ze zdobywcami II nagrody - Meadow Quartet i Tomas Dobrovolskis - oraz wyróżnienia - zespołem Sztetl - rozmawiała Agnieszka Sterczyńska.
Audio
  • Z Marcinem Malinowskim (Meadow Quartet) rozmawia Agnieszka Sterczyńska
  • Z zespołem Sztetl rozmawia Agnieszka Sterczyńska.
Meadow Quartet  Tomas Dobrovolskis
Meadow Quartet & Tomas Dobrovolskis Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Zobacz występy Meadow Quartet i Tomasa Dobrovolskisa oraz Sztetl na Nowej Tradycji.

- Nasza grupa powstała z przekonania, że polska scena muzyki klezmerskiej jest zaśmiecona różnego rodzaju cepelią - podkreśla akordeonista i skrzypek zespołu Sztetl, Radosław Polakowski. - My postanowiliśmy sięgnąć do źródeł tej tradycji we Wschodniej Europie, a więc do melodii, które poznaliśmy z archiwalnych nagrań Mirona Zajferta oraz Ośrodka Pogranicze w Sejnach - dodaje.

Członkowie Sztetl podkreślają, że charakterystyczną cechą muzyki klezmerskiej, czyli żydowskich melodii weselnych, była duża otwartość na lokalne wpływy. Tak więc jej wariant wschodnioeuropejski mniej miał wspólnego z bałkańskim stereotypem, a więcej - z tutejszymi mazurami i kujawiakami.

Mniej kanoniczne podejście do tradycji klezmerskiej reprezentuje Marcin Malinowski z Meadow Quartet. Występ z litewskim perkusistą Tomasem Dobrovolskisem na Nowej Tradycji przyniósł polskiemu zespołowi II nagrodę (ex aequo z Lesja Folk) na tegorocznej edycji imprezy. O ile Sztetl to zdeklarowani klezmerzy, muzykanci, którzy świadomie porzucili klasyczną edukację instrumentalną, o tyle Meadow Quartet powstał z inicjatywy absolwentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. - Trzymanie się żydowskich skal i melodii nie jest dla nas najważniejsze. Bardziej inspiruje nas emocjonalność tej muzyki, onomatopeiczne naśladowanie płaczu czy śmiechu, wywodzące się ze śpiewów synagogalnych - wyjaśnia Malinowski.

Sztetl
Sztetl

MEADOW QUARTET & TOMAS DOBROVOLSKIS
Marcin Malinowski – klarnet
Michał Piwowarczyk – altówka
Piotr Skowroński – akordeon
Jarosław Stokowski – kontrabas
Tomas Dobrovolskis – The Glass, The Brass Globe
Meadow Quartet powstał w 2009 roku w Gdańsku. To próba stworzenia płaszczyzny dla ścierających się wpływów: współczesnej kameralistyki, jazzu, muzyki improwizowanej, muzyki filmowej oraz fundamentalnego spoiwa - tradycyjnej muzyki żydowskiej. To w końcu próba podążania ścieżką, która wymyka się prostym klasyfikacjom stylistycznym. Meadow Quartet to również czterech znakomitych instrumentalistów, każdy specjalizujący się w innym z wyżej wymienionych gatunków, ale przede wszystkim, to cztery współdziałające muzyczne osobowości.
W lutym 2012 pod patronatem m.in. Radiowej Dwójki nakładem wydawnictwa Multikuiti Project ukazała się debiutancka płyta zespołu - Unexpected. W drugiej połowie 2013 roku ukaże się kolejny album grupy - "The Erstwhile Heroes" - z gościem specjalnym, Tomasem Dobrovolskisem.
Tomas Dobrovolskis - perkusjonista, multiinstrumentalista, performer, kompozytor. Wynalazca i konstruktor nowych instrumentów: The Glass oraz The Brass Globe, który pozwala łączyć w jedno różnego rodzaju techniki gry na instrumentach perkusyjnych z całego świata (takich jak djembe, tabla, darabuka). Artysta bierze udział w wielu różnorodnych stylistycznie projektach muzycznych: jazzowych, eksperymentalnych, muzyki świata.
W ciągu kilku ostatnich lat brał udział w wielu niezwykłych projektach, m.in. w Litwie, Polsce, Danii, Szwecji, Anglii, Belgii, Finlandii, na Wyspach Alandzkich, w Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych.

***

SZTETL
Tomasz Stawiecki - klarnet, klarnet basowy
Kacper Szroeder trąbka, flugelhorn
Radosław Polakowski - akordeon, skrzypce, kierownik zespołu Piotr Janiec - tuba Bartosz Nazaruk – perkusja
Sztetl to projekt klezmerski stworzony z tęsknoty za kulturą i tradycją żydowską kwitnącą w okresie międzywojnia. Pomysł na powołanie formacji do życia zrodził się w Warszawie, choć muzycy tworzący kolektyw wywodzą się z Sejn, małego miasteczka w północno-wschodniej Polsce. Wszyscy są, bądź byli członkami Kapeli Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Każdy z nich naukę gry na instrumencie zaczynał od przygody z muzyką klezmerską, tradycyjną muzyką żydowską. Zespół na stałe współpracuje z Wyznaniową Gminą Żydowską w Warszawie, występował w klubach i ośrodkach ściśle związanych z kulturą żydowską, na weselach i potańcówkach. Tym co wyróżnia Sztetl od wszystkich innych formacji klezmerskich, jest bardzo mocne przywiązanie do tradycyjnych brzmień i budowanie repertuaru wyłącznie w oparciu o materiały źródłowe, zapisy nutowe i nagrania Żydów z okresu międzywojennego.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja Żydzi
Czytaj także

Koncert laureatów "Nowej Tradycji" 2013

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2013 15:00
19 maja na Scenie Studia Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpili zwycięzcy 16. Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja”. Zapraszamy do obejrzenia nagrań z poszczególnych występów oraz z uroczystości wręczenia nagród.
rozwiń zwiń