Actus Humanus i muzyczna podróż do średniowiecza

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2016 18:41
W kolejnej transmisji z gdańskiego festiwalu usłyszymy dzieła z manuskryptu z Le Puy w wykonaniu znakomitego Ensemble Gilles Binchois.
Ensemble Gilles Binchois
Ensemble Gilles BinchoisFoto: Fleur Boudignon/mat. prom. festiwalu Actus Humanus

Arts-Florissants 510.jpg
Actus Humanus 2016 na antenie Dwójki

Ensemble Gilles Binchois to zespół założony przez Dominique'a Vellarda w 1979 w celu wykonywania monodycznej i polifonicznej muzyki średniowiecza i renesansu. Nazwę grupa zaczerpnęła od imienia kompozytora z II połowy XV wieku, jednego z najważniejszych twórców szkoły burgundzkiej, stojącej na granicy średniowiecza i renesansu. Oprócz muzyki średniowiecznej, z której słynie, ansambl wykonuje muzykę sięgającą do wczesnego baroku, a nawet dzieła religijne późniejszych epok: obok Gesualda, Monteverdiego, Carissimiego, Schütza, Buxtehudego, Bacha, Charpentiera czy Niversa także utwory Boëly’ego, Liszta czy Faurégo. Sięganie po repertuar z tak wielu epok jest dla grupy sposobem na utrzymywanie stanu nieustannego entuzjazmu i świeżości, na podniesienie energii artystycznej muzyków oraz ucieczkę od ewentualnej rutyny.

Funkcjonując na zasadzie "zmiennej geometrii", za podstawę zespół ma grupę kilkunastu wiernych członków, do której dołączają, integrując się, młodzi śpiewacy i instrumentaliści, przeważnie wykształceni w Schola Cantorum Basiliensis. Dla młodych artystów taka możliwość stanowi trampolinę do życia zawodowego, ansamblowi daje natomiast odświeżenie i przynosi nowe barwy.

Zainteresowanie muzyką kościelną prowadzi członków zespołu do udziału w pracach badawczych, w czym ściśle współpracują z muzykologami (Marie-Noël Colette, Wulfem Arltem i Jean-Yves Hameline'em). Ma to miejsce w związku z m.in. repertuarem tropów, polifonią XI wieku, XII-wieczną nova cantica, manuskryptem z Le Puy (XII–XVI w.), burgundzkim Banquet du Vœu (XV w.), opartym na faux-bourdonie repertuarem od XVI do XIX wieku.

W przerwie transmisji przedstawimy rozmowę z Dominiquem Vellardem, którą przeprowadzi Klaudia Baranowska.

Program:

Le manuscrit du Puy

Office de Vêpres: O nazarene, Salve festa dies, Annus novus, O admirabile commercium / Dixit Dominus Verbum caro, Stirps Iesse, Veni redemptor, Magnum hereditatis / Magnificat, Deus qui nobis, Benedicamus corde Domino, Verbum quod erat, Benedicamus Domino, Exultantes

Office de Matines: Domine labia mea aperies / Deus in adiutorium Christus natus est nobis / Venite exsultemus Revirescit; Eya rector; Alma mater; Adam pomo; Dominus dixit ad me / Quare fremuerunt Alto consilio; Ecce agnus; Hac in die; Ibo mihi; Nunc dimittis / Mater Dei; Eya musa propera

Wyk. Ensemble Gilles Binchois, dyr. Dominique Vellard

(kościół św. Jakuba w Gdańsku)

***

Na transmisję w "Filharmonii Dwójki" w czwartek (8.12) w godz. 20.00-22.00 zaprasza Klaudia Baranowska.

jp/mc

Czytaj także

"Muzyka hiszpańskiego baroku zaskakuje kolorami"

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2016 12:53
- Kombinacja języka i rytmu wyróżnia muzykę barokową Hiszpanii na tle repertuaru innych krajów tego czasu - mówił Eduardo López Banzo, którego zespół Al Ayre Español wystąpił podczas koncertu inauguracyjnego tegorocznego festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń