Mantua. Miasto madrygałów Monteverdiego

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2016 13:40
- Monteverdi przyjechał do Mantui w 1590 roku jako młody wiolista i kompozytor. Dopiero z biegiem lat stał się słynnym śpiewakiem i organistą. Wszystko dzięki temu, że znalazł się w Mantui, mekce włoskiej kultury renesansu – tak o początkach kariery słynnego twórcy madrygałów opowiadała muzykolog Ewa Obniska.
Audio
  • Ewa Obniska o twórczości Claudio Monteverdiego (Filharmonia Dwójki)
Obraz przedstawiający Pałac dArco w Mantui, namalowany przez renesansowego artystę Giovanniego Maria Falconettiego
Obraz przedstawiający Pałac d'Arco w Mantui, namalowany przez renesansowego artystę Giovanniego Maria FalconettiegoFoto: Giovanni Maria Falconetto/Wikimedia/domena publiczna

- Monterverdi, przyjeżdżając do włoskiego miasta, nie miał uniwersyteckiego wykształcenia. Sam dorobił się głębokiej erudycji i wiedzy muzycznej, która doprowadziła go do stworzenia III i IV księgi madrygałów. Szczególnie ta ostatnia przyniosła mu niesamowitą popularność w całych Włoszech – opowiadała Ewa Obniska, z którą rozmawialiśmy w przerwie koncertu zespołu Les Arts Florissants na festiwalu Actus Humanus.

W nagraniu audycji porozmawiamy o stylu poszczególnych ksiąg madrygałowych Monteverdiego, a także usłyszymy, że niekiedy krytycy twórczości słynnego artysty określali jego utwoty jako "impertynencję".

***

Rozmawiał: Marcin Majchrowski

Gość: Ewa Obniska (muzykolog)

Data emisji: 7.12.2016

Godzina emisji: 20.47

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mz/mc

Czytaj także

Monteverdi i madrygał jako styl życia

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2015 15:00
- Madrygał to była sztuka dla elitarnej publiczności. W pewnym sensie: muzyka o muzyce - mówiła muzykolożka dr Ewa Obniska o gatunku, który swój szczyt i zarazem łabędzi śpiew osiągnął w twórczości Claudia Monteverdiego.
rozwiń zwiń