Holst, choć za życia był kompozytorem dość znanym, częściej musiał radzić sobie z porażkami niż z sukcesami. Podobnie jak dziś, zawdzięczał swoją popularność przede wszystkim suicie "Planety"(1914-1916).
Pracę nad "Oberżą pod dzikiem" poprzedziła porażka opery komicznej "The Perfect Fool" (1918-1922). Po "Planetach" każdy jego kolejny utwór uważano za słabszy muzycznie, ale zarzucano mu też, że nie potrafi przygotować dobrego tekstu. Holst wydawał się tym szczególnie nie przejmować: "Szkic mojej nowej opery jest prawie skończony. Skoro krytycy uważają, że nie umiem napisać libretta, tym razem słowa napisał Szekspir".
Jak mówił w Dwójce Łukasz Borowicz, pomysł Holsta na tę operę był wyjątkowy. - Podjął się on zadania karakołomnego, sformułował wielkie puzzle słowa i muzyki. To kompletny rarytas - podkreślał dyrygent, opowiadając o "Oberży pod dzikiem" Gustava Holsta. W rozmowie nie zabrakło również odwołań do drugiego dzieła, które zabrzmiało w Filharmonii Narodowej 18 marca br.: "Jeźdźców ku morzu" Ralpha Vaughana Williamsa.
20. Festiwal Beethovenowski na antenie Dwójki!
Prowadzi: Krzysztof Dziuba
Goście: Łukasz Borowicz (dyrygent), Gary Griffiths, Jonathan Lemalu, Eric Barry, Nicole Percifield (soliści koncertu 20. Festiwalu Beethovenowskiego, Filharmonia Narodowa w Warszawie, 18 marca 2016 roku)
Data emisji: 18.03.2016
Godzina emisji: 20.20
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
materiały promocyjne Festiwalu Beethovenowskiego/jp