10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!
Geniusz czy szarlatan? Kim jest René Jacobs? Z pewnością jednym z najważniejszych artystów nurtu wykonawstwa historycznego – dyrygentem, którego interpretacje jednych oburzają, innych olśniewają, a ostatnie, co można by im zarzucić, to schlebianie czyimkolwiek gustom. René Jacobs jest muzykiem, który w swoich poszukiwaniach prawdy historycznej nie boi się prowokować. Owszem, swoje wykonania opiera na wnikliwych badaniach źródłowych, próbuje odtwarzać muzykę tak, jak robili to sami twórcy, ale nie waha się jednocześnie stosować takich środków wyrazowych, które głęboko poruszą nas, ludzi XXI wieku. Ich dobór i natężenie czynią z wykonań flamandzkiego mistrza sztukę na wskroś współczesną.
Zaczynał jako jeden z pierwszych w XX wieku kontratenorów. Jego mistrzami byli Alfred Deller i Gustav Leonhardt. W legendarnych bachowskich nagraniach tego drugiego, Jacobs stworzył mistrzowskie kreacje wokalne. Swoją pasję do pracy zespołowej realizował od końca lat siedemdziesiątych z Concerto Vocale – grupą specjalizują się w muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. W latach osiemdziesiątych stał się jednym z najważniejszych dyrygentów operowych, a swój status gwiazdy najbardziej prestiżowych scen i estrad świata zachowuje nieprzerwanie do dziś. 71-letni muzyk nie zwalnia tempa, a oprócz repertuaru operowego (najgłośniejsze kreacje oper Mozarta ostatnich lat!), chętnie sięga po kantaty i oratoria, nie gardzi też muzyką instrumentalną.
We wszystkich bachowskich nagraniach Jacobsa, zrealizowanych w ciągu ponad dwudziestu lat, udział wzięły RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, a także światowa czołówka solistów – zawsze tych samych, sprawdzonych w rozmaitych muzycznych bojach. W Gdańsku, obok znakomitych berlińskich zespołów, wystąpią Sunhae Im – sopran, Benno Schachtner – kontratenor, Julian Prégardien – tenor (Ewangelista) i Johannes Weisser – bas (Jezus).
A jaka jest "Pasja Mateuszowa" według Jacobsa? Osobista i wyrazista, dramatyczna i emocjonalna, mieniąca się rozmaitymi kontrastami: nastrojów, temp, brzmień. Dyrygent z każdego dźwięku "wyciska" maksimum wyrazu i zadaje kłam twierdzeniu, że "Pasja Mateuszowa" jest mniej dramatyczna od "Janowej". Lubi też wsadzać kij w mrowisko, gdy mówi w wywiadach: "pełne kościoły podczas wykonań dzieł Bacha to nasze kontrargumenty wobec islamu"... Stwierdzenie to ryzykowne, ale jedno się zgadza: na koncertach René Jacobsa słuchaczy nie brakuje, o czym będzie się można przekonać również podczas wieczoru inaugurującego festiwal Actus Humanus Resurrectio.
Program:
Jan Sebastian Bach Pasja wg św. Mateusza BWV 244
wyk. Sunhae Im - sopran, Benno Schachtner - kontratenor, Julian Prégardien - tenor, Johannes Weisser - bas, RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs - dyrygent
***
Na transmisję z Centrum św. Jana w Gdańsku (początek o 20.00) zapraszamy do "Filharmonii Dwójki" w środę (12.04) w godzinach 19.30-23.30. Audycję poprowadzi Piotr Matwiejczuk .
mat. pras. Actus Humanus Resurrectio/mc/mz