10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!
Osoby dramatu: Anioł i Lucyfer, Maria Magdalena, Maria Kleofasowa i św. Jan Ewangelista. "La Resurrezione" – najlepsze religijne oratorium włoskie George’a Friderica Haendla w interpretacji międzynarodowej plejady solistów i mistrzowskiej Accademia Bizantina pod kierunkiem Ottavia Dantone zakończy festiwal Actus Humanus Resorrectio w Gdańsku.
Gdańska publiczność dobrze pamięta "Wariacje goldbergowskie" Bacha w interpretacji Ottavia Dantone czy koncert orkiestry Accademia Bizantina z "księciem barokowych skrzypiec" Giuliano Carmignolą. Tym razem włoscy muzycy powracają na festiwal Actus Humanus Resurrectio, by zabłysnąć w repertuarze, który jest ich znakiem rozpoznawczym. Podbijają przy tym stawkę pierwszorzędnie dobraną obsadą solistów. Usłyszymy Robertę Mameli (sopran), Berit Solset (sopran), Delphine Galou (alt), Martina Vanberga (tenor) i Christiana Senna (baryton).
Haendlowskie "Zmartwychwstanie" to pierwsze oratorium religijne młodego kompozytora, przedstawione z niebywałym przepychem w pałacu markiza Ruspolego w Niedzielę Wielkanocną 1708 roku. Wystawienie zachwyciło rzymską publiczność, podobnie jak sama muzyka Saksończyka. I choć Haendel nigdy później nie wykonał już oratorium, to przecież cenił je, o czym świadczy wykorzystanie szczególnie udanych fragmentów w dziełach późniejszych. A znalazło się ich sporo w tym „szczytowym osiągnięciu okresu włoskiego Handla”, jak ocenił Christopher Hogwood. Partytura jest w istocie godna mistrza: wyrafinowana instrumentacja, świetna charakterystyka muzyczna postaci, efektowne koloratury i piękne kantyleny, przeplatające się momenty dramatyczne i komiczne, chwile przygnębienia i momenty beztroski. Jest tu malarstwo dźwiękowe i parodia śpiewu operowego, jest lament nad śmiercią i radosne uniesienie po zmartwychwstaniu.
Oratorium "La Resurrezione" wydaje się stworzone dla zespołu Accademia Bizantina i jego szefa. Nikt lepiej od nich – wedle słów samego Ottavia Dantone – nie potrafi bowiem "wyzwolić muzyki [z zapisu nutowego], tchnąć w nią nowego życia, dać jej możliwość ponownego budzenia emocji. Tym właśnie się zajmujemy: wspólnie dążymy do odkrycia muzycznej tajemnicy, którą kryje w sobie partytura”. Prawdziwości tej deklaracji dowodzą i koncerty, i nagrania płytowe.
Spośród wybitnych dokonań fonograficznych włoskich artystów na szczególną uwagę zasługują liczne rejestracje oper i pełnych spektakli operowych, w tym tytuły, które przywrócili życiu muzycznemu po setkach lat zapomnienia. Bo też Dantone i jego kapela wyspecjalizowali się we włoskiej muzyce scenicznej, a teatralną werwę i dramatyzm sceniczny przenoszą do każdej muzyki, którą biorą na warsztat. A ponieważ Handlowskie Zmartwychwstanie to nic innego, jak opera bez akcji scenicznej, w wielkanocny wieczór czekają gdańską publiczność prawdziwie teatralne emocje i odświętne uniesienia.
W przerwie koncertu z Ottavio Dantone porozmawia Krzysztof Dziuba.
***
Program:
Jerzy Fryderyk Haendel La Resurrezione HWV 47 - oratorium do libretta Carla Sigismonda Capecego, wyk. Roberta Mameli - sopran (Angelo), Berit Solset - sopran (Santa Maria Maddalena), Delphine Galou - alt (Santa Maria Cleofe), Martin Vanberg - tenor (San Giovanni Evangelista), Christian Senn - baryton (Lucifero), Accademia Bizantina, dyr. Ottavio Dantone
(Festiwal Actus Humanus - Resurrectio - transmisja z Centrum św. Jana w Gdańsku)
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w niedzielę (16.04) w godz. 20.00-23.00. Program poprowadzi Adam Suprynowicz.
mat. pras. Actus Humanus Resurrectio/bch