Nowatorska "La Giuditta" Scarlattiego

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2012 12:32
Temat biblijnej Judyty jest motywem przewodnim tegorocznego Festiwalu "Misteria Paschalia". Po dziele Vivaldiego tym razem pora na utwór neapolitańskiego mistrza.
August Riedel (1840): Judyta
August Riedel (1840): JudytaFoto: wikipedia, domena publiczna

La Giuditta Alessandro Scarlattiego powstała w roku 1693 do libretta kardynała Pietro Ottoboniego (a nie, jak dawniej sądzono, do tekstu Benedetto Pamphilego) - librecista zamówił utwór z myślą o prywatnym użytku na swym rzymskim dworze. Pod wieloma względami powstało dzieło przełomowe.

Mówi się często, że oratorium to opera bez scenicznej oprawy. To do pewnego stopnia prawda, lecz głównie dla oratorium późnego, o coraz wyraźniejszych rysach świeckich; oratorium wcześniejsze, o wymiarze zdecydowanie religijnym, aczkolwiek przedstawiało historię biblijną, to jednak koncentrowało się na aspekcie duchowym, kontemplacyjnym.

"Judyta" Ottoboniego i Scarlattiego należy do przejściowego okresu. Uwolniony od ograniczeń sceny operowej autor tekstu porzuca ideał trzech jedności i swobodnie przerzuca akcję z miejsca na miejsce. Poszczególne sceny na przemian rozgrywają się w obleganym mieście (Betulii) i w obozie nacierającego Holofernesa. Opracowanie muzyczne operuje, stosownie do wymagań dramatu, ariami starego i nowego typu. Scarlatti wprowadza kilkutaktowe ariosa i wielkie arie, a także wieloczęściowe, dramatyczne finały. Dodajmy do tego bogactwo koncertujących instrumentów, a otrzymamy kwintesencję oratorio erotico.

Transmisję z Filharmonii im. K. Szymanowskiego poprowadzi Jacek Hawryluk.

Program

Alessandro Scarlatti La Giuditta

Wyk. Roberta Mameli – sopran, Francesca Lombardi – sopran, Anicio Zorzi Giustiniani – tenor, Salvo Vitale – bas, La Venexiana, Claudio Cavina – dyrygent

5 kwietnia (czwartek), godz. 20:00

Zobacz więcej na temat: Jacek Hawryluk
Czytaj także

Monteverdi współczesny

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2011 12:07
Dawne instrumenty wzmocnione akordeonem i jazzowym combo. Wszystkie nuty napisał Monteverdi w XVII wieku, dźwięki mają zaś trafić do naszej dzisiejszej wrażliwości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Powrót Odysa, czyli wierność i zdrada w najlepszym wykonaniu

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2011 20:20
Król Itaki po zwycięskiej wojnie trojańskiej wracał do domu długich 10 lat. Jego nagłe pojawienie się po tak długim czasie (gdy już niemal powszechnie uznano go za zmarłego) spowodowało oczywiście mnóstwo komplikacji. Opowiada o tym opera Monteverdiego.
rozwiń zwiń