| Opis |
14:00
Papierosy i e-papierosy wciąż modne - Ponad 8 mln ludzi w Polsce nałogowo pali papierosy, coraz częściej są to młodzi ludzie. Jest to efekt działań koncernów tytoniowych, które poprzez kulturę masową skrupulatnie i konsekwentnie budują niezwykle pozytywny i zarazem niezwykle fałszywy wizerunek palenia. Dzięki agresywnym działaniom marketingowym prowadzonym przez dziesiątki lat, papieros został wykreowany na popularny symbol kultury konsumenckiej wyrażający wolność i niezależność. Co prawda dzień bez papierosa jest 31 maja, ale temat ten jest aktualny przez cały rok. Badania Global Adult Tobacco Survey (GATS) prowadzone przez WHO wskazują, że z jakąkolwiek formą reklamy lub promocji papierosów, pomimo ustawowego zakazu z 1995 roku, styka się wciąż co czwarty Polak; specjaliści z WHO podkreślają też, że wyższa akcyza to mniej kupionych papierosów, ale z drugiej strony palacze coraz chętniej sięgają po wyroby gorszej jakości i niewiadomego pochodzenia, co może mieć jeszcze gorszy wpływ na zdrowie;
Goście: Piotr Jagiełło, instruktor terapii uzależnień, pracujący z palaczami metodą poznawczo-behawioralną Free Forever, Jako pacjent była palaczka- Anikę Paliszewską (15 lat palenia)
Nagranie: z WHO, twarde dane dotyczące palenia i konsekwencji, także jeżeli chodzi o e-papierosy; konsekwencje palenia wyrobów niewiadomego pochodzenia (szefowa jest lekarką, doktor Paulina Miśkiewicz);
15.00
Mam odjazd
Niecałe dwa tygodnie temu w Poznaniu odbył się pierwszy w Polsce Hapticathon. Jest to konkurs dla młodych programistów, w którym w ciągu 24 godzin ma postać innowacyjna aplikacja wykorzystująca technologię haptyczną, czyli taką, która pozwala poczuć pod palcami nie szklany ekran, a szorstką czy wypukłą powierzchnię. Takie właściwości posiada np. urządzenie o nazwie TPad. To właśnie oni wygrali ten konkurs aplikacją Touch Guide.
Materiał
Pac-Man kończy 35 lat. Mimo upływu lat żółty Pac-Man jest tak samo na czasie jak kilkanaście lat temu. To bohater jednej z najpopularniejszych gier wideo wszechczasów. Według Księgi Rekordów Guinnessa, jest najbardziej rozpoznawalną postacią z gry. Był na opakowaniach płatków śniadaniowych, na koszulkach i pościeli, występował także w kreskówce. Gry z jego udziałem ukazały się na prawie każdej sprzedawanej platformie. Jest ciągle głodny. Gdzie został stworzony i przez kogo? Co oznaczała pierwotna nazwa Puck-Man i dlaczego wciąż postać jest fenomenem wśród młodzieży?
15.35 NBP- gospodarczy temat dnia
15.43 EURANET PLUS
|