"Duchowa rewolucja" - reedycja kultowego albumu zespołu Izrael

25 września swoją premierę miała reedycja albumu Izraela "Duchowa rewolucja". To kolejny rozdział o historii tego zespołu, nad którą czuwa Sławek Pakos z Manufaktury Legenda. 
Izrael na Róbrege w 1988 roku
Izrael na Róbrege w 1988 rokuFoto: wydawca płyty
O Audycji

izrael 663 a.jpg
Izrael dzięki Biblii mówił o komunie

"Duchowa rewolucja" to historia sprzed niemal 35 lat. Ten album był trzecią długogrającą propozycją Izraela, którego frontmanem był Robert Brylewski. Dziś ta płyta powraca po masteringu, nagrane w 1987 roku w Rzeszowie utwory nabrały nowego blasku, a teksty wciąż pozostają aktualne. 


Posłuchaj
60:33 2021_09_27 22_01_54_PR4_Strefa_Dread.mp3 Sławek Pakos opowiada o Izraelu i albumie "Duchowa rewolucja" (Strefa Dread/Czwórka)

 

Sławek Pakos od lat archiwizuje polską muzykę reggae, szczególnie skupia się na twórczości Izraela, dba o kolejne reedycje płyt zespołu. - Warto podtrzymać pamięć o Robercie Brylewskim. Narosło wiele mitów wokół Izraela i je też warto wyjaśnić - mówi Pakos. 

"Duchowa rewolucja" nie jest pierwszym ponownie wydanym albumem Izraela. Sławek Pakos zaczął od przypomnienia genezy zespołu, pierwszego koncertu, powstania grupy na przełomie kwietnia i maja 1983 roku. - Zrobiłem też "rozdział", który można nazwać 1991, to historia, która zaczyna się od koncertu Izraela w Czechosłowacji w 1989 roku - opowiada. - Teraz mamy czas "Duchowej rewolucji"- to okres od 1 sierpnia 1986 roku, do sierpnia 1988 roku. To czas, gdy na perkusji grał Sławomir "Dżu Dżu" Wróblewski (bez ostatniego koncertu), to też czas świetnej sekcji dętej z Bananem i Pawłem Szanajcą - dodaje. Gość Czwórki wydał również reedycję albumu "Dża ludzie", tej płycie nie towarzyszy spisana historia. Sławek Pakos uznał, że była za świeża, by ją opisywać. 

Czytaj także:

Lefty Rudeboy połączył legendę rosyjskiego reggae i jamajskiego wizjonera

Kilku rozdziałów opowieści o Izraelu wciąż brakuje. Sławek Pakos jednak nie ustaje w pracach, regularnie spotyka się z Ewą Brylewską, córką Roberta. Zdradza, że ma już napisane kilkanaście stron historii do płyt "Biada, biada, biada" i "Nabij faję". - Udało mi się zrobić wywiad z Gruszką (Jarosław "Gruszka" Ptasiński - przyp.red.), rok - pół roku przed jego śmiercią. Udało nam się podsumować całą jego obecność w Izraelu - opowiada. - Rozmawiałem też z Krzysztofem Bieniem, który w Izraelu grał w latach 1985-86 jako saksofonista - dodaje. 

To, co było siłą Izraela, co odróżniało go od innych projektów Roberta, to pewna dowolność i otwartość formy muzycznej. To, że utwory były dubowane, na koncertach trwały dłużej niż w wersjach studyjnych. Pojawiały się w nich różnego rodzaju wtręty, one też ewoluowany w trakcie historii Izraela Sławomir Pakos

Nowa-stara "Duchowa rewolucja"

Album "Duchowa rewolucja" został wydany w 1988 roku, wtedy ukazał się jedynie pierwsza jego część. - 1988 roku był szczególnym rokiem w Polsce, każda branża borykała się z ogromnymi brakami materiałowymi - przypomina gość Makena. - W umowie zespół był nawet zobowiązany do starań o papier niezbędny do druku okładek albumu. 

Nowemu wydaniu płyty towarzyszy szczegółowo opisana historia tego albumu. Fani znajdą liczne informacje, które przez lata skrupulatnie zbierał Sławek Pakos. - Druga część tego albumu nie ukazała się aż do upadku komunizmu. Wtedy pojawiły się też kasety - wspomina gość Czwórki. - Na kasecie najpierw ukazała się część druga, wydana przez półpiracką firmę kasetową Fala. Potem z Robertem udzieliliśmy licencji firmie Silverton - oni wydali dwie kasety. Dopiero w 2003 roku wydałem ten materiał na CD i kasecie - obie części. - Teraz druga część tej płyty pierwszy raz pojawia się na winylu - dodaje.  


Izrael-temat/Duchowa Rewolucja

Połączenie sił dla "Duchowej rewolucji"

Utwory do płyty "Duchowa rewolucja" zostały wybrane z kilkudziesięciu kompozycji. Niektóre z nich stworzył Darek "Maleo" Malejonek, inne Robert Brylewski. Kultura i Izrael połączyły siły. - Trzeba pamiętać, że w tamtym czasie zespoły kolegowały się, wymieniały składami, muzykami - przypomina Sławek Pakos. - Są tacy, którzy uważają, że Izrael i Kultura to był jeden zespół. Pojawiały się nawet artykuły w prasie, które ganiły to zjawisko. Mówiło się, że to fuzja dla pieniędzy, ale tak nie było - dodaje. 

Pakos przypomina, że wielu muzyków w różnym czasie grało z różnymi zespołami, zastępowali się się, łączyli siły. Między innymi te zmiany, burzliwe biografie sprawiają, że dziś, po 30-40 latach trudno wyłowić spójne historie ze wspomnień muzyków. - Coraz mniej pamiętają. Przeżyli tak dużo i w tylu składach... coraz mniej jest w ich głowach - ocenia gość Makena. - Z pomocą jednak przychodzą inni ludzie, fani zespołu, organizatorzy koncertów, ludzie skupieni wokół Izraela np. Mariusz Długokęski, Jadwiga Ryba, Aldona Szykulska, Jacek Opiełka - zawsze jest ktoś, kto coś pamięta - podkreśla.


Izrael-temat/Nikt

Maken ocenia, że "Duchowa rewolucja" to radykalna, bardzo eksperymentalna wizja, która zniosła próbę czasu. Sławek Pakos dodaje, że to album podsumowujący pewien okres reggae w Polsce. - W tym czasie Izraelem i Armią zainspirowali się muzycy niemieckiego zespołu Feeling B, w którym grali przyszli członkowie grupy Rammstein. Wykonywali "Wolny naród" Izraela w swojej wersji w NRD - przypomina. - Dziś młodzi ludzie wciąż mogą słuchać ładnych i motywujących tekstów mówiących o problemach, które wciąż niestety dotyczą naszego świata, co jest przykre i smutne - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Strefa Dread

Prowadzi: Mirosław "Maken" Dzięciołowski

Gość: Sławomir Pakos (wydawca reedycji "Duchowej rewolucji")

Data emisji: 27.09.2021

Godzina emisji: 22.05

pj/aw

Playlista