Opis |
10.00 Kulturalny Śląsk – przegląd wydarzeń kulturalnych Maciej Kędziora
10.40 TechnoKREACJA OLA OPALA
„Gra Szyfrów”
Jest innowacyjnym projektem edukacyjnym przygotowanym przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. To prawdopodobnie pierwsza na świecie gra komputerowa, która powstała w tak ścisłej współpracy z historykami. Jej akcja toczy się w październiku 1920 roku, gdy decydują się losy konfliktu zbrojnego z bolszewikami i przyszłość wolnej Polski. Fabuła „Gry Szyfrów” przybliża realia historyczne oraz pokazuje mało znane dokonania polskich kryptologów, którzy odegrali kluczową rolę w konflikcie polsko-bolszewickimi, wpłynęli na losy wojny. Misje, które muszą wykonać gracze, polegają na złamaniu bolszewickiego szyfru i unieszkodliwieniu pancernych pociągów wroga. To udokumentowane wydarzenia historyczne, których przedstawienie było dokładnie konsultowane z historykami IPN. Pod okiem historyków ożywione zostały główne postacie gry oraz odwzorowane zostały wszystkie detale (jak pojazdy, wnętrza, meble, urządzenia czy stroje). Całość dopełnia pieczołowicie skonstruowana oprawa dźwiękowa. To wszystko sprawia, że „Gra Szyfrów” jest bardzo realistyczna i pozwala graczom poczuć prawdziwą atmosferę konfliktu i tamtych czasów. „Gra Szyfrów” miała uroczystą premierę w kwietniu 2022 r. na największych targach gamingowych na świecie – PAX West w Bostonie.
Grę można już bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki lub z platformy Steam. Ponadto jest dostępna w Sklepie Play oraz w AppStore. Gra działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.
11.00 Od inspiracji do kreacji MARTA ZINKIEWICZ
Jak twarde dane/statystyki zamienić na spektakl?
44% nastolatków ma objawy depresji - to wyniki badań Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia. Twórcy spektaklu pt. "Smutek & Melancholia" chcą wyjść naprzeciw tym, którzy dostrzegają problem i potrzebują o nim mówić, myśleć oraz go oswoić. Jak wyglądał proces pracy nad spektaklem reżysera Tomasza Kaczorowskiego? Jak dane/statystyki zamienić na sztukę?
11:30 GOŚĆ ”Kieleckie Bazary. Modernizacja” – wystawa Instytut Dizajnu Kielce
Zapraszamy na kolejną wystawę z cyklu ”Wystaw się”, której wernisaż odbędzie się 04.11 o godz. 18:00 w Galerii na Piętrze. Tym razem zaprezentujemy projekt Michała Mirosławskiego – ”Kieleckie Bazary. Modernizacja” – zrealizowany pod kierunkiem dr hab. Agaty Twardoch na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej.
—
Czy targowiska nadal są potrzebne
miastu? Jak powinny one obecnie wyglądać? Te dwa pytania przez ostatnich kilka miesięcy nasuwały mi się podczas pracy, spacerów, śniadań. Próbą odpowiedzi na te dwa istotne pytania jest moja praca dyplomowa. Po wykonanych badaniach, analizach, wywiadach jestem przekonany, że targowiska są nieoderwalną częścią miasta, a ich istnienie nie zamyka się jedynie w tych kilkunastu kioskach, straganach czy autach. Place targowe nie są jedynie ciekawym zagadnieniem urbanistycznym, ale także socjologicznym, psychologicznym, a nawet przyrodniczym.
—
Michał Mirosławki
Architekt. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Obecnie związany zawodowo ze szczecińską pracownią ANALOG. W projektowaniu zwraca szczególną uwagę na relacje społeczne i kulturowe, a także na kontekst miejsca. Entuzjasta twórczości i teorii ”Formy otwartej” Zofii i Oskara Hansenów. Poza architekturą, interesuje się rysunkiem, grafiką, fotografią oraz historią. W czasie wolnym lubi szwędać się ulicami miast ”na ziemiach odzyskanych”, odkrywając ich zatarte przemianami tajemnice.
Gość – Michał Mirosławski
|