Opis |
10.00 Kulturalny Śląsk – przegląd wydarzeń kulturalnych Maciej Kędziora
10.40 TechnoKREACJA OLA OPALA
Kultura w świecie technologii – czy roboty zastąpią artystów?
O tym, że technologia zawładnęła naszym życiem, nie trzeba nikogo przekonywać. O ile jej obecność w większości dziedzin wydaje się zupełnie naturalna, o tyle wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w kulturze lub sztuce nie jest już tak oczywiste. Okazuje się jednak, że współpraca ta daje niesamowite efekty. AI, animacje VR czy wideo 360 to tylko niektóre środki, które dają artystom nowe możliwości wyrazu. Czy technologia na zawsze odmieni sztukę? Jakie są najciekawsze sposoby wykorzystania jej w kulturze? W jaki sposób na rozwój technologiczny patrzą sami artyści? Czy ich pozycja i praca zostaną zagrożone, gdy na scenę zamiast nich wkroczą hologramy? Rozmowa na przykład dr. hab. Mirosławem Filiciakiem, dziekanem Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych w Warszawie, kierownikiem Katedry Kulturoznawstwa na Uniwersytecie SWPS, oraz z dr Sandrą Frydrysiak, doktorką nauk humanistycznych i adiunktką w Instytucie Nauk Humanistycznych Uniwersytetu SWPS.
11.00 Od inspiracji do kreacji MARTA ZINKIEWICZ
Obrazy, które ewoluują i zmieniają się w rytm muzyki
Aleksander Fafuła to muzyk, który uznał, że chce wyjść poza schemat i stworzyć nietypowy projekt wraz ze sztuczną inteligencją. Efektem tej współpracy są obrazy, które zmieniają się i przekształcają w odpowiedzi na graną przez Aleksandra melodię na perkusji. Skąd pomysł na taką formę wyrazu artystycznego?
11:30 GOŚĆ - WYSTAWA EVA KOŤÁTKOVÁ
MASZYNA DO PRZYWRACANIA EMPATII / MACHINE FOR RESTORING EMPATHY
Wystawą „Maszyna do przywracania empatii” / „The Machine for Restoring Empathy” wybitnej czeskiej artystki wizualnej Evy Koťátkovej Galeria Arsenał w Białymstoku ponownie otwiera swoją siedzibę Galeria Arsenał elektrownia przy ul. Elektrycznej 13.
Prace Evy Koťátkovej dotyczą społecznych, instytucjonalnych i fizycznych struktur życia codziennego: zasad i ograniczeń, które kształtują nasz sposób myślenia i zachowania. Artystka dużo uwagi poświęca sytuacji grup i jednostek z różnych powodów wykluczanych i dyskryminowanych. Poszukuje alternatywnych sposobów komunikacji dla tych, którzy nie są w stanie porozumiewać się i integrować w standardowy sposób.
Tytułowa praca, wypełniająca wnętrze starej elektrowni, przedstawia empatię jako siłę, dzięki której możemy działać i rozumieć nasz świat. W tej wielkoformatowej i wieloelementowej instalacji jest miejsce na zwierzęta, rośliny, przedmioty, ludzi – i ich wzajemne relacje oparte na równości. Maszyna do przywracania empatii ma charakter performatywny. Otwiera swoją przestrzeń na opowiadanie historii opartych na doświadczeniu współczucia, opieki, integracji. To dobre miejsce szczególnie dla osób, które czują się niekompletne, odczuwają brak czegoś, są zranione lub doświadczyły opresji. Angażuje w działania kwestionujące wyuczone reguły i otwiera nowe możliwości postrzegania świata.
Gość: kuratorka Monika Szewczyk
|