Kofeina, jako silny stymulant uwalnia w mózgu dopaminę, która pobudza umysł i ciało. To z kolei prowadzi do wyższego stanu energetycznego, który zwiększa impulsywność, natomiast zmniejsza samokontrolę.
Badacze z University of South Florida w celu udowodnienia tego efektu przeprowadzili eksperyment. Przy wejściu do różnych sklepów, ponad 300 kupujących otrzymało filiżankę kawy, która zawierała około 100 mg kofeiny, zaś pozostałe osoby otrzymały napój bezkofeinowy lub wodę. Następnie, klienci podzielili się swoimi rachunkami z naukowcami, gdy ukończyli zakupy.
Autorzy stwierdzili, że kupujący, którzy wypili filiżankę kawy z kofeiną przed wejściem do sklepu, wydali około 50% więcej pieniędzy i kupili prawie 30% więcej produktów niż kupujący, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę. Odkryto również, że kofeina wpływa na rodzaj kupowanych przez nich przedmiotów. Ci, którzy pili kawę z kofeiną, kupowali więcej nieistotnych rzeczy niż pozostali klienci.