Osoby z niskim poziomem samooceny częściej korzystają z Instagrama w sposób problematyczny – to wynik badania kwestionariuszowego, w którym wzięło udział 1600 osób z Lublina, Katowic, Warszawy i Szczecina. Przeprowadzono go w dwóch grupach: w wieku 16-18 lat oraz w wieku 19- 25 lat.
Jak tłumaczą naukowcy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: „Wynik ten oznacza, że osoby, którym brakuje wiary w siebie i które czują się gorsze, porównując się z innymi osobami, mogą częściej logować się na Instagram i korzystać z niego w sposób nadmierny”.
Dr hab. Aneta Przepiórka z Katedry Psychologii Emocji i Motywacji Instytut Psychologii Wydziału Nauk Społecznych z KULu wskazuje: „Tłem dla tego wyniku mogłaby być teoria społecznej kompensacji, według której biedny staje się bogaty (poor-get-richer), czyli osoby o pewnych niedostatkach społecznych, czy właśnie o niskiej samoocenie, poszukują na portalach społecznościowych potwierdzenia swojej wartości i próbują zrekompensować sobie mniej satysfakcjonujące relacje ze świata rzeczywistego”.
Wyniki badania pokazują również, że osoby częściej korzystające w sposób problematyczny z Instagrama są mniej zadowolone ze swojego ciała oraz ze swojej wagi. „Byłoby to zgodne z innymi wynikami badań, które wskazują jednoznacznie, jak negatywny wpływ ma Instagram na obraz ciała jego użytkowników” - podkreślili autorzy badań w informacji prasowej.
Ciekawym wynikiem było to, że osoby korzystające z Instagrama w sposób problematyczny, częściej jednak miały pozytywny obraz swojego ciała w ocenie innych. Poza tym, również częściej przejawiały zachowania prozdrowotne.
„Takie osoby częściej starają się zdrowo odżywiać, unikać używek, mieć zdrowe nawyki, mieć większą aktywność fizyczną. Być może wynika to również z nadmiernego skupienia na swoim wyglądzie” - zaznaczyli autorzy badania.