Szwedzkie władze tłumaczą w komunikacie, że że wprowadzenie laptopów i tabletów do szkół spowodowało wzrost uzależnienia od technologii, co skutkowało problemami z koncentracją i uwagą, co dalej przyczyniło się do pogorszenia wyników w nauce. Wszystko wskazuje na to, co miało ułatwić naukę, ją utrudniło. Decyzja została podjęta po przeprowadzeniu szczegółowych analiz i badań.
Naukowcy wskazują także, że młodzi Szwedzi i uczniowie szkół średnich w Unii Europejskiej znajdują się na trzeciej pozycji pod względem wskaźnika mierzącego umiejętność czytania ze zrozumieniem. Jednak takie umiejętności wciąż spadają wśród najmłodszych uczniów w tym kraju. Najnowsze badania ujawniają nawet, że w ciągu ostatnich pięciu lat, liczba 10-latków w Szwecji, które miały trudności w czytaniu ze zrozumieniem wzrosła aż o siedem procent, z 12 procent do 19 procent.
mk