Logo Polskiego Radia
Dwójka
Bartosz Chmielewski 27.04.2013

Motet "Exsultate, jubilate", czyli Mozart przed Trybunałem

"Płytowy Trybunał Dwójki” wyłonił najlepsze nagranie dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tym razem wątpliwości co do zwycięzcy nie było...
Olga Pasiecznik i Jacek HawrylukOlga Pasiecznik i Jacek HawrylukGrzegorz Śledź
Galeria Posłuchaj
  • Motet "Exsultate, jubilate", czyli Mozart przed Trybunałem (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Czytaj także

W audycji jak zwykle słuchaliśmy, dyskutowaliśmy i wybieraliśmy najlepsze nagranie - tradycyjnie nie znając nazwisk wykonawców. Zdaniem naszego jury złożonego z Olgi Pasiecznik, Doroty Kozińskiej i Kacpra Miklaszewskiego motet "Exsultate, jubilate" najlepiej zinterpretowali i zarejestrowali wykonawcy w składzie:

Sylvia McNair – sopran, The English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner (Philips 1993)

***

W audycjj słuchaliśmy ponadto następujących nagrań:

Maria Stader – sopran, RIAS-Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Ferenc Fricsay (mono 1954, LP DG 1956/ reedycja CD DG 2005 (“Mozart – The 1956 Jubilee Edition 2”)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Margaret Marshall – sopran, Radiowa Orkiestra Symfoniczna ze Stuttgartu, dyr. Sir Neville Marriner (Philips 1988)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(wersja salzburska)

Emma Kirkby – sopran, The Academy of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (Decca/L’oiseau-Lyre 1984)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Michael Maniaci – męski sopran, Boston Baroque, dyr. Martin Pearlman (Telarc 2010)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Julia Leżniewa – sopran, Il Giardino Armonico ( Decca 2013)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motet religijny "Exsultate, jubilate’” KV 165 (158a) - na sopran i orkiestrę - został napisany w 1773 roku, podczas wizyty Mozarta w Mediolanie, dla ulubionego kastrata Veneziana Rauzziniego, który rok wcześniej śpiewał Cecilia w operze „Lucio Silla” (następnie wyjechał do Londynu, gdzie szukał szczęścia jako kompozytor i organizator koncertów).

Motet wykonano po raz pierwszy w kościele w Mediolanie 17 stycznia 1773 roku.

Plan słuchania

I runda

Exsultate, jubilate (Allegro)

II runda

Fulget amica dies (Recitativo)

III runda

Tu virginum corona (Andante)

Finał

Alleluia (Allegro)

Do wysłuchania nagrania audycji zaprasza Jacek Hawryluk

Najbliższe audycje z cyklu "Kto słucha nie błądzi":

sobota, 11 maja 2013 r., godz. 17.00 – Ryszard Wagner Śpiewacy norymberscy ; sędziowie: Dorota Kozińska, prof. Jerzy Artysz, Piotr Kamiński

sobota, 25 maja 2013 r., godz. 17.00 – Igor Strawiński Święto wiosny ; sędziowie: Dorota Kozińska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski

sobota, 8 czerwca 2013 r., godz. 17.0 – Benjamin Britten Billy Budd ; sędziowie: Dorota Kozińska, Piotr Kamiński, Wojciech Michniewski

tagi: MUZYKA