Logo Polskiego Radia
Trójka
Michał Mendyk 18.10.2011

Czego Mann i Gacek nie reklamują na antenie Trójki?

Nazwy samochodów to najczęściej pojawiające się w piosenkach marki. Przy odrobinie dobrej woli w rockowych przebojach odnaleźć można także reklamy napojów gazowanych, bielizny oraz kosmetyków. Posłuchajcie "W Tonacji Trójki".
XIX-wieczna reklama popularnego napoju gazowanegoXIX-wieczna reklama popularnego napoju gazowanegoźródło: wikipedia

Jak zauważył jeden ze słuchaczy Trójki, "lokowanie produktu" to niezbyt wdzięczna kalka z języka angielskiego. Pora zacząć się jednak przyzwyczajać, bowiem kryjące się pod nią zjawisko zaczyna odgrywać coraz większą rolę w naszym codziennym życiu. Czy produkt ulokowany może zostać na przykład w komplemencie? Chyba tak, skoro Wojciech Mann porównał kolor oczu Anny Gacek do popularnego napoju gazowanego...

Tropiciele ukrytych i nieświadomych reklam mają jednak o wiele większe pole do popisu w świecie muzyki. Chyba najpopularniejszymi produktami "lokowanymi" w piosenkach pozostają od zawsze samochody. W pewnym sensie Janis Joplin reklamowała przecież Mercedesa ("Mercedes Benz"), a Chuck Berry Cadillaca ("Maybellene"), choć tytuł ostatniej piosenki wskazywać mógłby raczej na pewien tusz do rzęs, który z kolei pojawił się w przeboju R.E.M. dedykowanemu pamięci tragicznie zmarłego aktora, Rivera Phoenixa.

Ale piosenka stać się może również antyreklamą. Wizja świnki ubranej w kostium słynnego domu modowego z "Paranoid Android" Radiohead skłoniła Wojciecha Manna do deklaracji: - Nigdy nie założę na siebie nic od Gucciego...

W audycji zabrzmiały następując utwory:

Rum and Coca Cola - The Andrew Sisters
Diamonds Are A Girl`s Best Friend - Marilyn Monroe
Kodachrome - Paul Simon
California Waiting - Kings Of Leon
Maybellene - Chuck Berry
E-bow The Letter - R.E.M.
Take the box - Amy Winehouse
Paranoid Android - Radiohead
Fender Champ - Buddy Whittington

Audycji "W Tonacji Trójki" słuchać można od poniedziałku do piątku po godz. 15.00.