Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Karaś 19.09.2012

Muzyczne eksperymenty podczas Warszawskiej Jesieni

W piątek w stolicy rozpocznie się jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii NarodowejOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowejwarszawska-jesien.art.pl/mat. promocyjne

Podczas koncertu otwarcia w Filharmonii Narodowej będzie można posłuchać utworu "Speakings" Jonathana Harveya, Uwertury pittsburskiej Krzysztofa Pendereckiego, "Roseherte" Rozalie Hirs, "Zverohra" Krystofa Maratki i "Ein Brief" Mauricio Kagela.
Motywem przewodnim 55. Warszawskiej Jesieni są muzyczne eksperymenty z ludzkim głosem. Dyrektor Warszawskiej Jesieni Tadeusz Wielecki wyjaśnia, że główną ideą tegorocznego festiwalu jest zaprezentowanie nowych możliwości zastosowania głosu. Muzyczne eksperymenty z głosem umożliwia nowoczesna technologia, która - zdaniem dyrektora - stała się nowym środkiem wyrazu w muzyce.
Zamierzeniem Harveya, autora "Speakings", było, aby instrumenty muzyczne przy pomocy dźwięków generowanych przez komputer "zaczęły mówić ludzkim głosem".

Utwór "Zverohra" ("Gra zwierząt"), który wykonają sopranistka Elena Vassilieva i mezzosopranistka Lilianna Zalesińska, nawiązuje do prymitywnych odgłosów, jakie mogli wydawać przodkowie człowieka odkrywający nowe sposoby porozumiewania się.
Z kolei słowa "Meine Liebe" ("Moje kochanie"), które wypowiada solistka na początku utworu "Ein Brief", sugerują, że tytułowy list ma charakter miłosny. Dalej treść korespondencji zostaje przedstawiona w postaci ekspresyjnego wokalu bez słów.
W programie tegorocznej "Warszawskiej Jesieni" znalazło się kilkadziesiąt utworów współczesnych skomponowanych dla dorosłych i najmłodszych słuchaczy. Po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowanych 20 nowych kompozycji, 10 utworów powstało na zamówienie festiwalu.
Organizatorem "Warszawskiej Jesieni" od 1956 r., czyli od pierwszej edycji festiwalu, jest Związek Kompozytorów Polskich.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

PAP, kk