Logo Polskiego Radia
PAP
Katarzyna Ingram 22.09.2010

Decydujesz w grze, decyduj w życiu

Życie to nie gra komputerowa. Jednak umiejętności zdobyte przy graniu np. szybkie podejmowanie decyzji bardzo się przydają w codziennym życiu.
Polskie firmy stawiają na gry komputerowePolskie firmy stawiają na gry komputeroweGlow Images/East News

Grający w gry akcji ponad 50 godzin podejmowali szybciej i bardziej prawidłowe decyzje, w porównaniu z grającymi w gry strategiczne i gry typu role-playing. Zdolności te stały się widoczne w przypadku zadań wymagających szybkiego podejmowania decyzji, nie związanych z grą - takie są wnioski z nowego studium autorstwa uczonych z University of Rochester w Nowym Jorku.

- Gry akcji wideo charakteryzują się szybkim tempem. Obrazy i wydarzenia drugiego planu szybko się pojawiają i znikają. Gry te uczą ludzi w jaki sposób lepiej odbierać bodźce sensoryczne i przekładać je na prawidłowe decyzje - stwierdził jeden autorów studium dr C. Shawn Green, adiunkt w Kersten Computational Vision Lab na University of Minnesota w Minneapolis. W laboratoriach badań mózgu ta umiejętność nazywa się "interferencją probabilistyczną". Wykazuje ona w jaki sposób przetwarzamy informacje potrzebne do wydania szybkiej decyzji.

Green dodaje że umiejętność szybkiego podejmowania decyzji jest korzystna szczególnie dla żołnierzy czy oficerów policji, którzy muszą szybko myśleć z małym marginesem na błąd. - Zawsze istnieje zasób niepewności co do tego co się wokół dzieje. Nasze oczy nie widzą wszystkiego, ani nasze uszy wszystkiego nie słyszą, zbieramy więc bodźce sensoryczne, jakie możemy i podejmujemy decyzje, które prawdopodobnie są dobre - twierdzi Green.

W studium zbadano grupę nie grających w wieku 18-25 lat, grupę grających 50 godzin w gry akcji oraz grupę grającą w powolne gry strategiczne. Badani zostali poproszeni w laboratorium o wykonanie dwóch specyficznych zadań wymagających podjęcia decyzji. Pierwsze zadanie polegało na określeniu czy grupa białych kropek przesuwała się na stronę lewą czy prawą. Drugie mierzyło ich możliwość określenia, przy noszeniu słuchawek emitujących szum, czy pojedynczy wysoki ton słyszeli w uchu prawym bądź lewym.

- Nowe rezultaty są spójne z badaniami, które wcześniej przeprowadziła ta grupa badaczy i także z wynikami naszego laboratorium. Strzelaniny z bezpośrednim sterowaniem przez strzelającego - first-person shooter (FPP)- mogą zmieniać mózg, powodując wzrost niektórych funkcji percepcji niskiego poziomu, czasem w sposób dramatyczny - powiedział WebHealth, Ian Spence, profesor psychologii na University of Toronto w Kanadzie. - Funkcje percepcji niskiego poziomu to różne funkcje mózgu zaangażowane w widzenie, słuch, odbieranie zapachów - dodał.

- Kiedy lepiej uchwycimy w jaki sposób to się dzieje, będziemy mogli zaoferować przewodnik do opracowania gier, które zachowają możliwości treningu percepcji wzięte ze strzelanek FPP, bez brutalności, która odstrasza wielu grających w te gry - zauważył.

- Wiemy, że korzyść z gier wideo to koordynacja ręka-oko i obecnie dowiedzieliśmy się też, że istnieje korzyść z tych gier dla procesu podejmowania decyzji. Powodem jest ich szybkość, nie sam kontekst. Podejmujesz decyzje i pracujesz palcami w rytmie uderzeń serca - powiedział WebHealth lekarz psychiatra Edward Hallowell, założyciel Hallowell Centers w Nowym Jorku i Bostonie.

(ki)