– Możemy sobie wyobrazić, że to taka tajna skrzynka. Nie wiemy jednak, jak ona działa – mówi Julia Będziechowska, absolwentka Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej, która swój program tworzyła przez rok w ramach pracy magisterskiej. – Model dostaje dane, także muzykę musimy najpierw przetłumaczyć na liczby. Wyjściem sieci neuronowej są także liczby, które reprezentują tzw. szanse, dzięki którym sieć przedstawia decyzje, jaką następną nutę zagrać – opisuje pani Julia.
02:41 TROJKA Trojka do trzeciej 2021_03_16-07-22-23.mp3 Jak Julia Będziechowska zaprogramowała sztuczną inteligencję do tworzenia muzyki? (Pora na Trójkę)
– Jeśli chodzi o komponowanie nowej muzyki przez sztuczną inteligencję, najczęściej odbywa się to na bazie wielu gotowych już utworów. System, podobnie jak człowiek, uczy się jakiegoś pojęcia, potrafi wygenerować sobie odrobinę losowe warianty, które traktuje jako coś nowego – opowiada Agnieszka Ławrynowicz, specjalistka z Politechniki Poznańskiej zajmująca się sztuczną inteligencją.
01:51 TROJKA Pora na Trojke 2021_03_16-07-17-31.mp3 Jak Aleksandra Kaczkowska ocenia muzykę stworzoną przez sztuczną inteligencję? (Pora na Trójkę)
Niedawno Julia Będziechowska zdobyła drugie miejsce w konkursie Digital Ars, skierowanym do zespołów oraz artystów, którzy tworzą sztukę dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Jak brzmią kompozycje, jakie stworzyła na bazie korpusu istniejących utworów i pod zadany akompaniament?
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Ciechański
Autor materiału: Krzysztof Polasik
Data emisji: 16.03.2021
Godzina emisji: 7.22
mk