Logo Polskiego Radia
Trójka
Michał Karpa 20.10.2017

Dialog – naprzód, ale dokąd?

To wydanie TPK przypada na czas finału odbywającego się co dwa lata Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog Wrocław.
Posłuchaj
  • Dialog – naprzód, ale dokąd? (Trójka pod Księżycem)

Plakat 9. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego DIALOG - WROCŁAW (mat. promocyjne) Plakat 9. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog - Wrocław (mat. promocyjne)

Łączymy się ze studiem w Radiu Wrocław, gdzie gospodarzem jest odpowiadający za program Dialogu Tomasz Kireńczuk. Przypominamy, jaka jest idea Dialogu stworzonego w na początku wieku przez Krystynę Meissner, choć nazwa festiwalu wydaje się klarowna. Skoro ma on charakter międzynarodowy, to niezmiennie, od lat, zapraszane są na kilka dni do Wrocławia teatry zarówno z zagranicy, jak i z Polski. W tym roku zagranicę reprezentują: teatr holenderski Ivo Van Hove oraz belgijski Alaina Platela. Z polskich spektakli wybrane zostały przedstawienia Jana Klaty oraz Wojtka Ziemilskiego i Marty Górnickiej. W efekcie dialog prowadzą "giganci" polskiego i europejskiego teatru oraz reprezentanci młodszego pokolenia teatru polskiego. I prowadzą go "na wulkanie", bo w takim miejscu znalazł się świat.

Hasło więc DW 2017 wybrzmiewa szczególnie mocno, by nie powiedzieć tragicznie. Jakie są bowiem perspektywy? Kontekst globalny obezwładnia, a realia, w jakich próbują sił polskie teatry? Nasz teatr angażuje się, podobnie zresztą jak i pozostałe dziedziny życia kulturalnego: dominacja sztuki krytycznej wśród artystów wizualnych oraz społeczny przekaz cechujący polski współczesny film. Ambitna sztuka nie jest ani łatwa, ani przyjemna. Jej odbiorca musi się mierzyć z tym swoistym balastem, podobnie jak twórcy.

Reasumując: współczesna kultura przestała kojarzyć się z rozrywką. Z psychologicznego punktu widzenia nie sposób zachować idylliczny spokój. Emocje często zastępują refleksję. Konflikt – dialog. Konflikt wywołuje podział. Wartości giną, jako abstrakcyjne zacierają się, zdominowane przez to, co realne, konkretne. Cichsze, zakrzyczane jest przez to, co dysponuje mocniejszym głosem. W sztuce mocniej wybrzmiewa ideologia niż estetyka. Tym bardziej więc potrzebne jest swoiste remedium, a może być nim d i a l o g. W tej sytuacji jeden spektakl zdominował ostatnio nasze myślenie o teatrze i jeden twórca – Chorwat – Oliver Friljić: jego interpretacja opartej na faktach sztuki "Klątwa" Stanisława Wyspiańskiego – z Teatru Powszechnego w Warszawie. Był on także kuratorem idiomu Malta Festival Poznań. Burza, jaką rozpętał, to fakt teatralny czy ideologiczno-medialny? Na Dialogu, mającym bogaty program, "Klątwa" stanowi jedynie wydarzenie towarzyszące i w takiej roli miała znaleźć się na festiwalu. Czy tak stało się?

Dużo, jak widać, pytań. Gdyby próba znalezienia odpowiedzi na nie mogła być tak samo sensowna jak ich zadawanie, może łatwiej byłoby zmierzyć się z hasłem "Naprzód, ale dokąd?" (słowo "mierzyć się" powtarza się tu, co jest także symptomatyczne).

Do tego wydania TPK zaprosiliśmy znawców teatru, którzy odpowiedzi szukają w różnych sferach naszego życia. Tak nam się wydawało, kiedy przygotowywaliśmy nasze nocne październikowe spotkanie. 

W dialogu więc słuchamy: Tomasza Kireńczuka – reprezentującego Dialog Wrocław, prof. Krystyny Duniec – teatrolożki, Piotra Olkusza – badacza teatru z Uniwersytetu Łódzkiego i Jana Bończę-Szabłowskiego – krytyka teatralnego.

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 20.10.2017
Godzina emisji: 0.05