Logo Polskiego Radia
Trójka
Kacper Wróblewski 07.11.2018

Czy droga do autostrad musi być wyboista?

Do końca roku oddanych zostanie do użytku 370 kilometrów nowych dróg, zamiast 440-tu. Opóźnień może być więcej, a wszystko przez niewielkie marże firm wykonawczych na poziomie 3,4 procent.

kierowca free 1200.jpg
Czy sprawdzać zdolność do prowadzenia samochodu kierowców-seniorów?

Tymczasem w ciągu roku koszty materiałów budowlanych i pracy podskoczyły z 15 do 30-tu procent. Wiele firm zastanawia się nad odstąpieniem od umów i porzuceniem robót.

– Zdarzają się przypadki, że pojawiają się języki wodne na kilkudziesięciu metrach pod powierzchnią, czego nie można było wcześniej zbadać. W sytuacji kiedy występują pewne wyzwania na placu budowy, to nic nie jest zamiatane pod dywan. Jeżeli w ciągu głównym trasy znajdują się prace archeologiczne, to nic nie możemy zrobić – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

– Brakuje rąk do pracy, a to element, który jest bardzo istotny. Druga sprawa to wzrost cen, zarówno robocizny, jak i materiału. To problem globalny, na który nie mamy wpływu np. cena ropy naftowej. Trzecia sprawa to selektywny wybór wykonawców. Wiele firm, które zostały wybrane na polskim rynku, nie dysponuje żadnym potencjałem. Sprzętowym, jak i ludzkim – podkreśla Artur Popko, wiceprezes firmy Budimex. 

Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji, w której oprócz ekspertów wypowiedzieli się nasi słuchacze.

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Jan Krynicki (rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), Artur Popko (Polski Związek Pracodawców Budownictwa, wiceprezes firmy Budimex), Zbigniew Kotlarek (Polski Kongres Drogowy), Maciej Wroński (Partnerstwo Dla Bezpieczeństwa Drogowego), Rajmund Nierychło (prezes Międzynarodowych Przewoźników Transportu Samochodowego), Michał Nowotyński (portal Polskie Drogi)
Data emisji: 7.11.2018
Godzina emisji: 12.08

kw

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji: