Logo Polskiego Radia
Trójka
Katarzyna Karaś 04.02.2013

Młodzież udowadnia, że ma "haka na czerniaka"

4 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Rakiem. Ponad 2,7 tys. młodych ludzi z całej Polski bierze udział w szóstej edycji akcji "Mam Haka na Raka".
Młodzież udowadnia, że ma haka na czerniakaFot.: mat. promocyjne akcji

Akcja "Mam Haka na Raka” jest ogólnopolskim programem skierowanym do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest zaangażowanie młodych ludzi w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed "hakowiczami" jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej, która zwróciłaby uwagę na problem gwałtownego wzrostu zachorowalności na czerniaka w Polsce.
- To był taki przewrotny pomysł organizatorów, żeby zacząć edukować na temat nowotworów w inny sposób, czyli nie mówić do grupy docelowej, lecz do młodych ludzi, którzy mają szansę zmienić swoje nastawienie do badań profilaktycznych - mówi w radiowej Trójce Izabela Sałamacha z biura organizacyjnego programu "Mam haka na raka".
W tym roku w akcji bierze udział 556 zespołów, ponad 2,7 tys. osób. Kulminacją działań w regionach jest Dzień Hakowicza, który przypada 4 lutego w Światowy Dzień Walki z Rakiem. W ramach tego wydarzenia młodzież zobligowana jest do intensyfikacji swoich działań na rzecz popularyzacji idei wczesnej profilaktyki chorób nowotworowych. W całej Polsce zbierane są wtedy podpisy pod deklaracją "Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego”, organizowane są happeningi i flash moby.

Szóstą edycję programu "Mam Haka na Raka”, poświęconą czerniakowi, wspierają ambasadorzy-artyści: Liber, Rafał Brzozowski oraz Natalia Szroeder.
Rozmawiała Elżbieta Korczyńska.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między 6.00 a 9.00.