Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 12.11.2010

Słownik reklamowej nowomowy

Już nie wystarczy zachwalić towar. Jeśli reklama ma poskutkować trzeba wymyślić jakieś nośne słowo.
Reklama na budynkuReklama na budynkuźr. Wikipedia

Mega, super, hiper. W dobrej reklamie te słowa już nie działają na odbiorcę. Teraz trzeba wymyślić takie słowo, w którym będzie zawarte wszystko - opis towaru i jego zalety. Bo dobre słowo albo slogan reklamowy musi się wbić w naszą pamięć niczym wiersz, wykuty na blachę w szkole podstawowej.

Dziś slogany reklamowe coraz częściej opierają się na takich słownych łamańcach, zrostach, czy neologizmach. - To co najważniejsze, to co reklamodawca chce nam przekazać skupia się w sloganie reklamowym - mówi Marta Spychalska, współautorka "Słownika sloganów reklamowych". Można tu sięgnąć pamięcią do reklamy proszku do prania "Ojcieć prać?".

- Wszystko zostało już powiedziane, ale nie wszystko wymyślone - przekonuje nasza ekspert Ewę Sytę. Dlatego twórcy reklam na użytek kampanii tworzą nowe słowa. - To nic złego, jeśli słowo zostało utworzone zgodnie z regułami języka polskiego - wyjaśnia językoznawca, dr Katarzyna Kłosińska.

A czy wiecie państwo co to jest: mentolnięcie? Albo czasowstrzymywacz? Bo słowo wszystkomający już weszło do potocznego obiegu. I to właśnie jest ryzyko i zmora twórców zbyt dobrych haseł reklamowych, kiedy slogan zaczyna funkcjonować w oderwaniu od produktu, który miał reklamować.

(ag)

Aby dowiedzieć się, co to jest mentolnięcie i inne słowa używane w reklamach kliknij "Język reklamy" w boksie "Posłuchaj" w kolumnie po prawej stronie.

"Słygnołoredaktorowybudzacz" jest nadawany w Jedynce w dni powszednie od godz. 6:00.