Logo Polskiego Radia
Jedynka
Luiza Łuniewska 16.05.2011

Niech tiry wjadą na tory (wideo)

Wojciech Makowski (Instytut Spraw Obywatelskich): W Polsce mamy najwolniej jeżdżące pociągi - średnia prędkość 24 km/h przy 120 km/h w Europie - i najwyższe opłaty za dostęp do torów.
Wojciech Makowski w studiu JedynkiWojciech Makowski w studiu Jedynki

Kampania "Tiry na tory" trwa już kilkanaście lat. - Nasze hasło nie zostało na tyle usłyszane, żeby je zrealizować, ale na tyle, by myśleć o nim poważnie - mówi Wojciech Makowski z Instytutu Spraw Obywatelskich. Tłumaczy, że w Polsce co roku wydajemy pół mld zł na remonty dróg, 10 proc. z nich po sezonie nadaje się do kapitalnego remontu. Tiry ważą często więcej niż zadeklarowane 40 ton, a więc bardziej niszczą drogi. - Nawet nie mamy efektywnego sposobu sprawdzania, ile dany samochód waży; ani drogi nie są przystosowane do pojazdów powyżej 40 ton, ani ich system hamulcowy tego nie wytrzymuje - tłumaczy Makowski.

Podkreśla, że 40 proc. ofiar wypadków drogowych ginie w kolizjach z udziałem ciężarówki.

Gość "Sygnałów dnia" mówi, że istnieje sporo barier, które uniemożliwiają lub utrudniają przesunięcie części transportu na tory. Mamy jedne z najwyższych opłat za dostęp do torów w Europie. - O ile drogi są traktowane, jako pewne dobro narodowe i nie oczekuje sie od przewoźników, by ponosili wszystkie koszta ich utrzymania, to w przypadku infrastruktury kolejowej juz tak - opowiada. Średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce to 24 km/h a w Europie to 120 km/h.

- To utrudnia transport produktów szybko psujących się, ale nie jest przeszkodą, jeśli chodzi o paliwa kopalne, rudy żelaza - tłumaczy przedstawiciel Instytutu Spraw Obywatelskich.

Przyznaje, że całkowita eliminacja ciężarówek jest niemożliwa, bo nie ma - i zapewne nigdy nie będzie tak rozbudowanej infrastruktury kolejowej - ale możliwe jest przeniesienie na tory przewozów tranzytowych. - Do Polski wjeżdża 1.5 mln ciężarówek ze wschodu rocznie, w większości mają w bakach po 500 l paliwa bez polskiej akcyzy, więc nie ponoszą kosztów utrzymania dróg - argumentuje.

Dyrektywa Unii Europejskiej zobowiązuje nas do stworzenia kolejowych korytarzy transportowych. Teoretycznie, do 2015 - ale jest to raczej mało prawdopodobne. W najnowszej strategii transportowej Ministerstwa Infrastruktury jest zapowiedź dynamicznego rozwoju transportu drogowego - dwukrotnie i jedynie nieznacznego wzrostu transportu kolejowego.

Makowski zachęcił, by podpisywać petycje do premiera, dostępną na stronie internetowej akcji Tiry na tory.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.

(lu)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Tiry na tory" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie. Tam również nagranie wideo rozmowy.

"Sygnałów Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6:00.

"Sygnały Dnia" na antenie TVP HD codziennie (oprócz niedziel) dwukrotnie: o godz. 7.15 i o 8.15.

Przebieg rozmów można też śledzić na naszej stronie. Wystarczy kliknąć boks Sygnały Dnia Transmisja wideo w prawym, górnym rogu strony.