Logo Polskiego Radia
Jedynka
Piotr Grabka 10.10.2012

Poczta Polska się zmienia. Mniej awizo, więcej e-usług

Od przyszłego roku nasz narodowy operator pocztowy straci monopol na dostarczanie najlżejszych przesyłek. Do rynku usług pocztowych równy dostęp będą miały wszystkie firmy świadczące takie usługi. Poczta Polska zapowiada walkę o klienta.
Poczta PolskaPoczta PolskaWikimedia Commons CC / burts

- Przygotowujemy się starannie zarówno do uwolnienia rynku, jak i do zjawiska, które określamy jako e-supstytucje, czyli wypierania tradycyjnych form komunikacji papierowej przez maile czy SMS-y - mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej.

Odpowiedzią narodowego operatora pocztowego na zmnieniający się rynek ma być poczta hybrydowa, czyli połączenie maila z tradycyjnym listem. - Otrzymujemy od naszych partnerów dane drogą elektroniczną, potem ta informacja jest przetwarzana, drukowana, kopertowana i dociera poprzez naszych listonoszy już do adresatów w poszczególnych miejscowościach - tłumaczy Baranowski.

Poczta Polska zamierza także ograniczyć liczbę awizo pozostawianych w skrzynkach pocztowych. Do tej pory bowiem listonosze często nie sprawdzali nawet czy adresat jest w domu. Testowany jest już nowy system wynagradzania listonoszy, który oparty będzie na akordzie. - Pracownik jest premiowany za skuteczne doręczenie przesyłki, zamiast pozostawienia awizo w skrzynce - potwierdza rzecznik Poczty Polskiej.

Dostarczanie najlżejszych przesyłek (o wadze do 50 gramów) to dziś aż 75 procent całego rynku usług pocztowych.

Więcej w materiale Ewy Syty.

pg