Logo Polskiego Radia
Jedynka
Sylwia Mróz 06.08.2014

Allan Starski: mojego zawodu nie można się nauczyć na planie filmowym

Za scenografię do filmu "Lista Schindlera" Allan Starski otrzymał Oscara. Pracował z największymi twórcami kina, sam najbardziej ceni z nich Andrzeja Wajdę. Młodym scenografom poleca, by skończyli dobre uczelnie, bo w tej dziedzinie wiedza jest podstawą pracy.
Scenograf Allan Starski podczas spotkania z widzami z cyklu Lekcja kina - spowiedź twórcy filmowego w trakcie 8. edycji Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi, w Kazimierzu Dolnym.Scenograf Allan Starski podczas spotkania z widzami z cyklu "Lekcja kina - spowiedź twórcy filmowego" w trakcie 8. edycji Festiwalu Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi", w Kazimierzu Dolnym.PAP/Wojciech Pacewicz

Allan Starski zagościł w Kazimierzu Dolnym z Lekcją kina. Ceniony scenograf jest m.in. autorem książki "Scenografia", która jest nie tylko podręcznikiem, ale również znakomitą opowieścią o reżyserach, z którymi współpracował. - Pomysłem na książkę był podręcznik, bo na rynku polskim jest niewiele pozycji, które są vademecum mojego zawodu. Starałem się pokazać tajniki pracy scenografa, jak przygotowujemy film, jakie są pierwsze kroki w nowym projekcie filmowym - opowiada filmowiec.

Dwa Brzegi 2014 - wywiady i relacje w radiowej Jedynce >>>
Allan Starski starał się, by jego książka nie była wyłącznie zbiorem anegdot o ludziach, ale również o filmach. - Odwołuję się do znanych reżyserów i znanych filmów, ale staram się to wszystko przenieść na pole mojego zawodu i mojej pracy, by pokazać jak powstaje scenografia, jak przebiegają rozmowy z reżyserem - mówi scenograf.
Prowadząca program Joanna Sławińska przyznaje, że niektóre z informacji podanych w książce mogą zaskoczyć czytelników. Jedna z nich mówi o tym, że scenografia do filmu "Człowiek z marmuru", czyli Nowa Huta, została zbudowana z myślą o produkcji i jest dekoracją. - My pokazaliśmy budowę Nowej Huty i gdy go kręciliśmy, był już filmem historycznym. W okresie, kiedy robiliśmy film królowała wielka płyta i w ogóle nie było budynków budowanych z czerwonej cegły, więc trzeba było zrobić dekorację od początku - wyjaśnia twórca.

Kultura w Polskim Radiu w serwisie You Tube >>>

- Jeśli wrócimy do pierwszego filmu z Andrzejem Wajdą, "Smugi cienia", to pierwszym pomysłem na scenografię była adaptacja wnętrza prawdziwego żaglowca - opowiada Allan Starski. Niestety zbyt duży stopień modernizacji wykluczył możliwość użycia statku.

Skończyło się więc na budowie angielskiego szkunera w warszawskiej wytwórni wnętrz. - Był on na tyle realistyczny, że Anglicy, naród żeglarzy, oglądając dekoracje nie mogli uwierzyć, że polska wytwórnia potrafi coś takiego zbudować - opowiada scenograf.

W tonacji kina >>> słuchaj na moje.polskieradio.pl

Jakie rady dla młodych scenografów ma Allan Starski? Jakie studia ukończył wybitny scenograf? Jak zaczęła się miłość do kina u Allana Starskiego? Posłuchaj całej rozmowy.

8. Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi", odbywający się pod patronatem radiowej Jedynki, rozpoczął się 2 sierpnia i potrwa do 10 sierpnia.

"Kulturę w radiowej Jedynce" poprowadziła Joanna Sławińska.
sm, pg