Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Kłys 23.03.2020

Sytuacja muzeów w Europie? Francuzi długo zwlekali z zamknięciem Luwru

Luwr jest najpotężniejszą instytucją kultury we Francji przynoszącą do budżetu państwa ogromne pieniądze. Pandemia koronawirusa spowodowała powstawanie nowego, dostosowanego do sytuacji modelu działania instytucji sztuki. 
Posłuchaj
  • Sytuacja muzeów w Europie i na świecie (Kulturalna Jedynka)
Czytaj także

Na francuską Wieżę Eiffla codziennie wchodzi ok. 20 tysięcy osób. - Przepustowość Wieży Eiffla oraz Luwru są zupełnie inne. Piramida, która stoi na dziedzińcu, nie jest tylko dziełem architektury, ale także częścią ogromnej przebudowy Luwru, która miała spowodować, by do Luwru mogło wejść i być obsłużonych więcej ludzi - mówi w rozmowie z Michałem Montowskim Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki. - Luwr jest nie tylko pod względem merytorycznym, ale i gospodarczym większą maszynką niż wieża Eiffla - uważa. 

źródło: Wanderlust Travel Videos/Youtube 

Wizyta online 

Luwr to obecnie muzeum sztuki, dawniej stanowił pałac królewski w Paryżu. Po dziś dzień jest jedną z najczęściej odwiedzanych placówek kulturalnych na świecie. Zbiory muzeum to ok. 380 000 dzieł sztuki, z czego 35 000 jest prezentowanych zwiedzającym. Nie tylko Luwr, ale i inne wielkie muzea m.in. Galeria Uffizi, Prado od dawna oferują wizyty online. Strony internetowe są przygotowane tak, że oprowadzają widza wirtualnym szlakiem po kolekcji. 

- Ta oferta, z której można skorzystać, i bardzo do tego zachęcam, czyli zbiory Luwru, Prado czy Uffizi, to wszystko jest do zobaczenia, tylko czasami ta oferta jest przygotowana wiele lat temu, a teraz widzowie wymagają jakieś zachęty, że jesteśmy tu i teraz, i może w takiej sytuacji warto byłoby obejrzeć to dzieło albo pójść na taki wirtualny spacer - podkreśla gość audycji. 

Instytucje otwarte na życzenie 

Bogate, wielkie placówki prezentują zbiory sztuki dawnej. W trudniejszej sytuacji znalazły się placówki średniej i mniejszej wielkości prezentujące sztukę współczesną. - Małe prywatne galerie (ale nie tylko) postanowiły, że będą zamknięte, ale mogą być otwarte na życzenie, tzn. można się umówić i pojedyncze osoby zostaną oprowadzane - informuje dyrektor Hanna Wróblewska. - Niektóre galerie postanowiły kontynuować działania edukacyjne bądź społeczne, typu organizacja paneli. Spotkania te odbywają się w pustych galeriach i są transmitowane online - dodaje. 

Dyrektor Hanna Wróblewska na antenie Programu 1 Polskiego Radia zaznacza, że przestrzeń wirtualna rządzi się innymi prawami niż przestrzeń publiczna. - Wrzucenie wszystkiego 1 do 1 spowoduje, że prowadzący instytucje mają czyste sumienie, ale nie zastąpi to kontaktu odbiorcy z widzem - zauważa. 

- Na razie idziemy trochę po omacku, gdyż każda instytucja kultury ma swój własny format. (...) Byłam w kontakcie z dyrektorami muzeów w galeriach na świecie i zrobiło to na mnie ogromne wrażenie, gdyż byłam świadkiem, jak kolejne światowe instytucje wprowadzają obostrzenia albo się zamykają - mówiła dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki. - Dochodziły również takie głosy jak z Meksyku czy Australii, że tam życie toczy się w niezmienionej formie, że ograniczają liczbę gości do mniej niż 1000 osób i nic się nie dzieje - wyjaśnia. 

Ponadto w audycji:

- coraz więcej portali będzie udostępniać rejestracje spektakli teatralnych,

- o akcji "Złap Groteskę w sieci",

- zapowiedź "Zemsty" - spektaklu poniedziałkowego w Teatrze Telewizji w reżyserii Redbada Klynstry-Komarnickiego, 

- zapowiedź "Sprzedaży" M. Witana w reżyserii D. Bałazy w Teatrze Polskiego Radia. 
 
***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: Hanna Wróblewska (dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki) 

Materiały: Dorota Kołodziejczyk, Martyna Podolska 

Data emisji: 23.03.2020 r.

Godzina emisji: 22.07

ans