Logo Polskiego Radia
Jedynka
Aneta Jekot 15.03.2012

Człowiek broni się kłamiąc

Krystian Lupa odziera człowieka z iluzji, jaką sam sobie stwarza. Okazuje się, że dużo bardziej boimy się kompromitacji niż niemoralności.
TeatrTeatrGlow Images/East News

Krystian Lupa powraca często do dramatów Thomasa Bernharda, jednego z głównych piewców myśli Freuda i Junga. W swych spektaklach łączy piękno teatru z poszukiwaniem prawdy o człowieku, dla wielu są one niczym seanse u psychoanalityka.

Głównym problemem, z którym zmaga się reżyser jest odarcie człowieka z iluzji, jaką sobie stwarza.

- Pojawia się to głównie na poziomie analizy sytuacji rodzinnych - wyjaśnia gość "Radiowej akademii kultury" Paweł Sztarbowski.

Reżyser dokonuje zbiorowej psychoanalizy rodziny obnażając toksyczne relacje, jakie w niej panują. W dramatach "Rodzeństwo", "Zaratustra" czy "Wymazywanie" Lupa ukazuje model rodziny, w której człowiek nie jest się w stanie odnaleźć.

Lupa wymaga też od swych aktorów, aby dokonali psychoanalizy granych postaci.

- Fenomenalne w aktorze jest to, że pragnie obronić swą postać przez dotarcie do prawdy. Podczas gdy w świecie rzeczywistym człowiek broni się kłamiąc - mówi reżyser.

Audycję przygotowała Anna Lisiecka.

(anj) (pp)