Logo Polskiego Radia
Jedynka
Michał Szewczuk 30.07.2019

Krzysztof Czabański o akcji "Jest nas 60 milionów": działanie na rzecz racji stanu

- Rada Mediów Narodowych będąc sygnatariuszem tej kampanii, chce pokazać nową rolę mediów publicznych - powiedział na antenie radiowej Jedynki szef RMN Krzysztof Czabański. Rusza poświęcona Polakom za granicą akcja "Jest nas 60 milionów".
Wideo
  • Krzysztof Czabański przewodniczący RMN - Rozmowa W Samo Południe.mp4
Posłuchaj
  • Krzysztof Czabański: wzmocniliśmy media publiczne (W samo południe/Jedynka)
  • Rusza akcja "Jest nas 60 milionów"
  • Zakłada ona emisję programów skierowanych do Polaków zarówno w kraju, jak i za granicą
  • Krzysztof Czabański jest zdania, że akcja ta "pokazuje, że zmienia się polityka państwa w stosunku do polskiej emigracji"
  • Szef RMN odniósł się do zmian w mediach publicznych, które proponuje PO
  • Nazwał je "szokującymi pomysłami"

We wtorek (30.07) w siedzibie Polskiego Radia inauguracja kampanii "Jest nas 60 milionów". Jej celem jest przekazywanie Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali.

Więzi z Polonią

Krzysztof Czabański jest zdania, że akcja ta "pokazuje, że zmienia się polityka państwa w stosunku do polskiej emigracji". - Te więzi są nawiązywane również w takich miejscach, do których przedtem państwo polskie nie docierało - podkreślił.

- Jeżeli jest nas tak dużo, spróbujmy coś razem zrobić dla naszej ojczyzny, a przy okazji Rada Mediów Narodowych będąc sygnatariuszem tej kampanii chce pokazać nową rolę mediów publicznych - dodał szef RMN.

>>>[CZYTAJ RÓWNIEŻ] "Jest nas 60 milionów". Rusza kampania dotycząca Polonii

Jak wskazał, Krzysztof Czabański Rada Mediów Narodowych "chce, żeby media publiczne pełniły swoją rolę misyjną", a także "rolę działania na rzecz polskiej racji stanu".

"Jest nas 60 milionów"

60 milionów to szacunkowa liczba wszystkich osób polskiego pochodzenia. Z tego niecałe 40 milionów mieszka w Polsce, a 20 milionów - poza granicami kraju.

>>>[JEDYNKA] Stanisław Karczewski: Polacy za granicą to oczko w głowie Senatu

W ramach kampanii "Jest nas 60 milionów" w polskich mediach emitowane będą programy edukacyjne, sportowe, historyczne i kulturalne skierowane zarówno do Polaków mieszkających w kraju, jak i do Polonii. Przy okazji kampania ma też zachęcać polskich emigrantów do powrotu do kraju. 

"Program na wyniszczenie"

Szef RMN odniósł się do propozycji zmian w mediach publicznych, które, w wywiadzie dla sobotniej "Gazety Wyborczej" przedstawiła poseł PO Iwona Śledzińska-Katarasińska. Zakładają one między innymi likwidację Rady Mediów Narodowych oraz spółek medialnych w obecnym kształcie. 

Ocenił, że są to "szokujące pomysły" i zapowiedź "czystek". Dodał, że "środowiska polityczne, które w tej chwili skupiają się wokół Platformy Obywatelskiej (...), przez lata rozbrajały media publiczne". - Rozbrajali z ich misyjności, osłabiali ekonomicznie. Wysyłali na bruk dziennikarzy i twórców - powiedział.

>>>[ZOBACZ TAKŻE] Krzysztof Czabański: jeśli PO dojdzie do władzy, dla opozycji nie będzie miejsca w mediach publicznych

W opinii Krzysztofa Czabańskiego, propozycja PO ws. mediów to "program na wyniszczenie". - Wyniszczenie mediów publicznych, likwidację ich, totalne zwolnienia, bo jeżeli się mówi o tym, że instytucje by były rozwiązane i powołane na nowo, to znaczy, że wszyscy z mocy prawa straciliby pracę, a byliby przyjmowani po uważaniu nowych szefów - powiedział gość Jedynki.

Krzysztof Czabański: wzmocniliśmy media publiczne

- Stan mediów publicznych się bardzo poprawił - ocenił Krzysztof Czabański. Jego zdaniem zmieniły się one "w sposób bardzo radykalny". - Wielu naszym przeciwnikom się to bardzo nie podoba - podkreślił.

Szef Rady Mediów Narodowych zapowiedział "pewne plany co do przedsięwzięć wspomagających polskie inicjatywy medialne na tym rynku". - Będą pewne posunięcia dalej systemowo wzmacniające media publiczne. Myśmy je wzmocnili de facto, zmienili ich charakter - ocenił.

Polskie Radio Krzysztof Czabański 1200.jpg
Krzysztof Czabański: media publiczne wypełniają to, czego obywatele powinni od nich oczekiwać

Zmiana finansowania

Jak powiedział gość Jedynki, dzięki kwotom rekompensat media publiczne "mogą się odbudowywać", niemniej "trzeba stworzyć trwały system" finansowania tych instytucji.

- Nie będzie abonamentu tylko prawdopodobnie jego zamiana na finansowanie budżetowe przyzwoitej wysokości, ok. 3 mld złotych rocznie. W tej chwili starczyłoby to na odbudowę zaplecza technicznego i nadrobienie zaległości z przeszłości - zaznaczył. Dodał, że takie "stałe zasilanie pozwoliłoby planować działania".

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Audycja: W samo południe

Prowadzi: Antoni Trzmiel

Gość: Krzysztof Czabański (przewodniczący Rady Mediów Narodowych)

Data emisji: 30.07.2019

Godzina emisji: 12.17

msze, IAR