Logo Polskiego Radia
Jedynka
Petar Petrovic 22.10.2010

Autokary mogą być bezpieczniejsze

Już niedługo powstaną rozwiązania konstrukcyjne, które spowodują, że podróż busem będzie o wiele bardziej bezpieczna niż obecnie.
Wypadek polskiego autokaru w NiemczechWypadek polskiego autokaru w Niemczech(fot. EPA/Patrick Pleul)
Posłuchaj
  • Nauka dla bezpieczeństwa

Czarne statystyki z naszych dróg, tragiczne wypadki autobusów i transporterów oraz rosnące zagrożenie życia na polskich misjach zagranicznych, są dla naukowców wyzwaniem do tworzenia opracowań podnoszących bezpieczeństwo.

Zdaniem dr inż. Andrzeja Muszyńskiego, dyrektora Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie, głównym zadaniem współczesnych systemów bezpieczeństwa jest ochrona pasażera i kierowcy. W audycji "Człowiek i nauka" wyjaśniał on, że systemy bezpieczeństwa czynnego mają na celu m.in pomaganie kierowcy w niedopuszczeniu do przewrócenia się autokaru lub uniknięciu wypadku drogowego.

- My zaś zajmujemy się systemami bezpieczeństwa biernego, które zakładają, że wypadek już nastąpił. Zadaniem naszych konstrukcji jest to, żeby obrażenia, które powstaną w jego wyniku, były jak najmniejsze – podkreślił w rozmowie z Arturem Wolskim.

- Obecnie zajmujemy się projektem dotyczącym autobusów piętrowych, gdyż są one szczególnie narażone na niebezpieczeństwo przewrotu, ze względu na wysoko położony środek masy – informuje Bogusław Pijanowski, zastępca dyrektora Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie.

Naukowcy opracowują urządzenie, które, w trakcie wywracania się autobusu, spowoduje uruchomienie się konstrukcji, złagadzające skutki katastrofy. Z bocznej płaszczyzny pojazdu, ma wysuwać się struktura, która przejmie część energii w momencie jego przewrotu i spowolni ten proces.

Zdaniem prof. Eugeniusza Rusińskiego, prorektora Politechniki Wrocławskiej, należy zadbać o wyposażenie busów w nowoczesne fotele. Pasażerowie nie powinni się z nich zsuwać, muszą być one dopasowane do ciała, mieć zagłówki, jak w samochodach osobowych i posiadać pasy nie tylko biodrowe, ale także trójpunktowe lub czteropunktowe.

– Niezmiernie ważne są też poduszki, które powodują, że w momencie zderzenia głowa będzie leciała do przodu. Trzeba te rozwiązania wymusić na producentach autobusów – podkreślił gość radiowej Jedynki.

W dalszej części audycji eksperci opowiadają o transporterach opancerzonych dla żołnierzy w Afganistanie i o nowych opracowaniach techniczno-inżynierskich (ubraniach i wozach bojowych odpornych na miny).

(pp)