Logo Polskiego Radia
Jedynka
migrator migrator 09.12.2009

Jak zastrzec swój dowód tożsamości w banku?

Banki uczestniczą w Systemie "Dokumenty Zastrzeżone". To centralna baza danych, gdzie przechowywane są informacje o zgubionych lub skradzionych dokumentach tożsamości.
Posłuchaj
  • 9.12 System Dokumenty Zastrzezone
  • 9.12 System Dokumenty Zastrzezone
Czytaj także

Tylko w ubiegłym roku Policja zanotowała ponad 19 tysięcy przypadków posługiwania się dokumentami innej osoby i ponad 30 tysięcy przypadków podrabiania dokumentów tożsamości. W tym samym czasie w Bankach odnotowano ponad 12 tys. prób dokonania oszustw z użyciem skradzionych lub podrobionych dokumentów na ogólną kwotę ponad 320 mln. złotych. Każdego dnia przestępcy podejmują kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym dokumentem, przy różnego rodzaju transakcjach. A wobec nasilających się prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza! Banki uczestniczą w Systemie "Dokumenty Zastrzeżone". To centralna baza danych, gdzie przechowywane są informacje o zgubionych lub skradzionych dokumentach tożsamości. I o tym Justyna Golonko i Małgorzata Jędrusik z PKO BP

Justyna Golonko: Dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia w momencie gdy stracimy dowód osobisty powinniśmy jak najszybciej zgłosić to do banku i zastrzec tam dokumenty.

Małgorzata Jędrusik z PKO BP: Owszem, bo odpowiedzialność banku za środki zdeponowane na rachunku rozpoczyna się z chwilą przyjęcia od klienta dyspozycji o dokonaniu zastrzeżenia. Klient banu ma dwie możliwości zgłoszenia takiego zastrzeżenia. Może osobiście udać się do dowolnego oddziału, tam wypełnić wniosek i na podstawie tego pracownik rejestruje zgłoszenie w systemie informatycznym. Może również zgłosić zastrzeżenie telefonicznie za pośrednictwem infolinii.

J.G.: Co daje ten System i jakie dokumenty możemy tam zastrzec?

M.J.: System „Dokumenty Zastrzeżone” daje przede wszystkim gwarancje, że nikt nie podszyje się pod tożsamość klienta. Zdeponowane środki w banku będą nadal bezpieczne. Można zastrzec czeki, oraz blankiety czekowe wydane do rachunku bieżącego, książeczki oszczędnościowe zarówno z wkładem płatnym na żądanie tzw. książeczki obiegowe jak i książeczki mieszkaniowe. Można również zastrzec u nas rachunki bankowe i dokumenty tożsamości.

J.G.: A czy za takie zastrzeżenie trzeba zapłacić?

M.J.: Tak, ale nie za każde zastrzeżenie klient płaci. Klient nie płaci za zastrzeżenie książeczki oszczędnościowej, rachunku bankowego. Płaci natomiast za dokonanie zastrzeżenia dokumentów tożsamości a także za zastrzeżenie czeku i blankietu czekowego do rachunku bieżącego.

J.G.: I co ważne to zastrzeżenie dociera niemalże w czasie rzeczywistym do pozostałych uczestników tego sytemu, czyli do banków?

M.J.: Owszem banki są czynnym uczestnikiem tego sytemu, mogą zarówno rejestrować jak i odbierać zastrzeżenia z innych banków. Informacja o zastrzeżeniu dociera także do Poczty Polskiej i policji.


Ze względu na bardzo ważny społecznie aspekt funkcjonowania Systemu Dokumenty Zastrzeżone banki apelują do wszystkich gmin - aby włączyły się do tej inicjatywy. Taka współpraca opiera się na umieszczaniu w urzędach powiatowych, miejskich i gminnych materiałów informujących, o tym, dlaczego, jak i gdzie osoby poszkodowane mogą zastrzec utracone dokumenty tożsamości. Takie drukowane materiały samorządy są przesyłane ze Związku Banków Polskich.