Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 05.04.2011

Benzyna czy diesel?

Zazwyczaj olej napędowy był tańszy niż benzyna. Obecnie ceny wyrównały się. Radzimy na co zwracać uwagę przy kupnie samochodu.
Benzyna czy diesel?(fot. sxc.hu)

Litr benzyny kosztuje już ponad 5 zł. Na ceny paliw mogą narzekać również właściciele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, bo ceny olejuy i benzyny są już takie same. Według analityków, taka sytuacja utrzyma się dłużej. Jaki więc wybrać silnik przy kupnie samochodu?

- Nie ma reguły, jeśli chodzi o cenę samochodu z takim czy innym silnikiem - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego "Samar". Wiele zależy od marki samochodu, modelu, jego wielkości i pojemności silnika. Różnica może wynosić 3-4 tysiące złotych.

Silniki wysokoprężne są oszczędniejszymi silnikami, ale różnica spłaca się przy intensywnej eksploatacji. Jeśli ktoś używa pojazdu do celów prywatnych i rocznie przejeżdża ok. 20 tys. kilometrów to opłacalność diesla jest zdecydowanie mniejsza. - Silnik wysokoprężny zaczyna się opłacać, kiedy auto dużo pracuje, czyli kiedy przebiegi roczne są w granicach 50 tys. kilometrów rocznie – mówi Drzewiecki. Choć pewne trendy wskazują, że udział samochodów z takimi silnikami może się zmniejszyć.

Przedsiębiorcy kupując auto zwracają uwagę na koszty eksploatacji i cenę, jaką auto uzyska przy odsprzedaży. Klienci indywidualni bardziej zwracają uwagę na cenę auta, a z reguły pojazdy z silnikami benzynowymi są tańsze. Koszty odsprzedaży grają dla nich mniejsza rolę, bo zazwyczaj kupują auto na 6-7 lat i nie myślą o tym, za jaką cenę je sprzedadzą.

Rosnące ceny paliw spowodowały wzrost zainteresowania gazem, jako źródłem paliwa. Niektórzy producenci zauważyli te tendencje i oferują auta już fabrycznie przystosowane do napędu gazowego. Litr gazu jest dwukrotnie tańszy niż benzyny, ale większe jest spalanie tego paliwa.

Rozmawiał Krzysztof Rzyman.

(ag)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Benzyna czy diesel" w ramcwe "Posłuchaj" po prawej stronie.