Logo Polskiego Radia
Jedynka
Marlena Borawska 07.06.2011

Sprawy urzędowe będzie można załatwiać przez Internet

Za trzy dni na platformie e-PUAP zostanie udostępniony profil zaufany. To może być rewolucja w kontaktach z urzędami.
 Sprawy urzędowe będzie można załatwiać przez Internet

Od czwartku składając wniosek o tzw. becikowe, stypendium szkolne albo dokonując wpisu do ewidencji działalności gospodarczej będzie można zrobić to przez Internet z wykorzystaniem darmowego odpowiednika podpisu kwalifikowanego.

Za trzy dni na platformie e-PUAP zostanie udostępniony profil zaufany.

- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jest zaplanowana, wzorem wielu krajów na świecie, jako jeden z punktów wejścia do administracji. Mieszkańcy często nie znają struktury kompetencyjnej poszczególnych urzędów i dlatego robi się dla nich jedno okienko - tłumaczy Piotr Kołodziejczyk, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

Platforma e-PUAP nie jest zbyt znana, dlatego że dotąd nie było powszechnego narzędzia uwierzytelniania w sieci. Dzięki profilowi zaufanemu załatwianie spraw ma być łatwiejsze. - Wiarygodność podpisu będzie weryfikował minister spraw wewnętrznych. To on będzie potwierdzał, czy obywatel podpisany jako Jan Kowalski to Jan Kowalski i czy to on złożył oświadczenie woli, że chce dostać jakiś zasiłek, odpis aktu urzędowego, czy zapytanie – wyjaśnia wiceminister.

Aby założyć profil zaufany wystarczy mieć komputer i dostęp do sieci. Po wejściu na platformę e-PUAP trzeba założyć konto i podać swoje dane. Wniosek o założenie profilu zaufanego ważny jest 14 dni. Profil trzeba potwierdzić odwiedzając jednen z urzędów administracji publicznej. - Tożsamość nadana w świecie wirtualnym przypisana jest do konkretnej osoby. Żeby zapobiec nadużyciom wymagane jest osobiste pojawienie się w urzędzie – informuje Kołodziejczyk.

Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne.

Rozmawiał Krzysztof Rzyman.

(mb)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Biznes" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.