Logo Polskiego Radia
Jedynka
Justyna Golonko 14.03.2013

Wyższe szkoły zawodowe walczą z bezrobociem

Od 15 lat państwowe wyższe szkoły zawodowe działają tam, gdzie warunkiem awansu społecznego jest bezpłatne studiowanie blisko domu, odpowiadają na potrzeby lokalnych rynków pracy, przygotowują kadrę dla małych i średnich firm.
Wyższe szkoły zawodowe walczą z bezrobociem Spurkait/Wikimedia Commons/CC
Posłuchaj
  • Wyższe szkoły zawodowe walczą z bezrobociem

W Polsce jest obecnie 36 Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych, pierwsza powstała w Tarnowie, a potem między innymi w Legnicy, Elblągu, Jeleniej Górze i Jarosławiu. Ich celem jest kształcenie fachowców potrzebnych na lokalnych rynkach pracy. Jak mówi profesor Józef Garbarczyk przewodniczący Prezydium Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych i rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gnieźnie te szkoły powstawały na zapotrzebowanie społeczne ale też przemysłowe. Przygotowywana była analiza rynku o tym jakie przedsiębiorstwa są na rynku i jakie powstaną i na jej podstawie kreowane były najpierw specjalności a potem kierunki studiów, które będą potrzebne na rynkach regionalnych.

Były to kierunki zamawiane przez przemysł i dlatego absolwenci tych szkół dziś nei mają problemu ze znalezieniem pracy. Powstają specjalizację np. budownictwo, transport, ale też filologia, politologia, pielęgniarstwo czy kosmetologia. Są to jak mówi Waldemar Siwiński prezes Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy" kierunki na zamówienie lokalnych przedsiębiorców. I jest to dobry sposób na walkę z ciągle wysokim bezrobociem wśród ludzi młodych. Ciekawy jest przypadek wyższej szkoły zawodowej w Lesznie, tam są studia dualne, co oznacza, że studenci spędzają tydzień na uczelni a kolejny w zakładzie pracy i mają cenne doświadczenie oprócz dyplomu. Efekt takiego systemu to brak przeszkody, na którą napotyka wielu absolwentów, że kończą studia bez odpowiedniego stażu.

W Gnieźnie uczelnia współpracuje z regionalnym przemysłem, jak mówi profesor Józef Garbarczyk tam przedsiębiorcy składają listę swoich problemów technologicznych, które z kolei są potem tematem prac dyplomowych studentów. To jak mówi profesor pokazuje ścisłą współpracę przedsiębiorców i uczelni. Staże i praktyki to nieodłączny element zawodowych szkół wyższych, są to realne praktyki – dodaje Waldemar Siwiński prezes Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy”. Dzięki temu zyskują przedsiębiorcy, bo dostają dobrze wykształconych fachowców, ale też sami studenci zyskują, bo mają możliwość otrzymania w przyszłości oferty pracy w zakładach w których się kształcą.

Państwowe wyższe szkoły zawodowe kształcą w sposób bardzo dopasowany do potrzeb regionu tzn. że kierunek studiów jest bardzo dopasowany np. do największego zakładu pracy w regionie czy do potrzeb tego regionu.

Przygotowała: Sylwia Zadrożna

Projekt powstaje we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej:

''