Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 01.03.2012

"Dzięki Dwójce ludzie zaczęli mne zaczepiać na ulicy"

Tak swoją współpracę z Polskim Radiem wspomina wybitny chopinista, Mieczysław Tomaszewski. Z kolei profesor Mirosław Perz opowiada, jak słuchacze Dwójki pomogli mu skompletować "200 kantat Jana Sebastiana Bacha".
Prof. Mieczysław Tomaszewski, Warszawa, 1999Prof. Mieczysław Tomaszewski, Warszawa, 1999 PAP/Tomasz Gzell
Posłuchaj
  • Mieczysław Tomaszewski. Pan od Chopina i pieśni (Notatnik Dwójki)
  • Beata Stylińska rozmawia z profesorem Mirosławem Perzem
Czytaj także

- Rzadkie nagrania udostępniał mi między innymi pewien fizyk z Łodzi - wspomina znakomity muzykolog, którego znamy przede wszystkim jako eksperta od Bachowskich kantat. W 1991 roku podjął on - na prośbę dyrektor Elżbiety Markowskiej - wyzwanie prezentacji na radiowej antenie religijnych arcydzieł lipskiego kantora w porządku roku liturgicznego. Problem polegał na tym, że kantaty Bacha były wówczas w Polsce praktycznie nieznane, a pierwsze ich kompletne nagrania (pod dyrekcją Harnoncourta oraz Leonhardta) dopiero pojawiły się na zachodnim rynku.

Starsi słuchacze mogą pamiętać pionierskie audycje Mirosława Perza z lat 70., dotyczące muzyki dawnej, a zatytułowane "Musica Humana". Sam profesor sięga pamięcią do czasów stalinowskich, gdy po raz pierwszy - jako student i protegowany Zofii Lissy- trafił do Dwójki. Jak niezwykłych ludzi tu spotkał i jak udawało się wówczas przechytrzyć socrealistyczną doktrynę, dowiecie się Państwo słuchając nagrania całej rozmowy Beaty Stylińskiej z Mirosławem Perzem.

Z kolei Mieczysław Tomaszewski zdradza Justynie Nowickiej, jak - przygotowując swoje legendarne audycje poświęcone twórczości Chopina oraz gatunkowi pieśni - uczył się od radiowych specjalistów prawidłowej wymowy oraz wspomina dzień, w którym Olga Pasiecznik zadzwoniła do niego z Tokio, by zapytać o... znaki chromatyczne.